Installeer geen software uit een onbetrouwbare bron!

Gratis bestaat niet, ook niet in de wereld van de software. Er is altijd iemand die aan software wil verdienen. Dat kan zijn omdat er reclame in is opgenomen, maar het kan ook zijn dat criminelen malware in de software hebben aangebracht, met de bedoeling je wachtwoorden te bemachtigen of via jouw computer toegang te krijgen tot het netwerk en de servers van de universiteit.

Wil je je computer of mobiele apparaat veilig houden? Dan zijn hier zijn wat tips:

• Gebruik de software die bij je computer of tablet meegeleverd wordt en koop aanvullingen bij voorkeur bij dezelfde leverancier.
  • Gebruik op je werkcomputer in principe alleen de software die door de UM wordt geleverd via je lokale ondersteuner of Servicedesk ICTS.
  • Ook bij SURFspot kunnen studenten en medewerkers, ook voor privégebruik, goedkoop en veilig nuttige software aanschaffen.
  • Gebruik nooit software waarvoor je “cheat-codes” nodig hebt om licentiekosten te besparen of waarvoor je de beveiliging van je computer moet omzeilen. Dat is onveilig en soms zelfs strafbaar.
  • Gebruik voor mobiele apparaten alleen apps uit de officiële App-stores van bijvoorbeeld Google of Apple.