07 feb
UM Star Lecture in München

Meer dan alleen woorden (Lezing in het Engels)

Door digitale disruptie en digitale transformatie veranderen bedrijfssectoren. Digitale marketing, en in het bijzonder sociale media, worden in de meeste bedrijfstakken wereldwijd een steeds belangrijker onderdeel van de strategische marketingcommunicatie van bedrijven. Digitale reclame krijgt een steeds grotere rol en zal waarschijnlijk binnenkort de televisiereclame voorbijstreven. Sociale-mediacontent op Facebook, Twitter en Instagram wordt vooral gekenmerkt door ‘user-generated content’ (UGC). De verklaring voor het succes van UGC is dat consumenten meer vertrouwen hebben in hun medeconsumenten dan in traditionele vormen van marketingcommunicatie. UGC bestaat echter voor het grootste deel uit ongestructureerde gegevens, zoals tekst (beoordelingen, blogs, posts en tweets) en in toenemende mate foto's en video's. En dat betekent dat er nieuwe analysetools op basis van big-data-analyse nodig zijn om marketingprofessionals nieuwe, bruikbare inzichten te verschaffen in sociale media en UGC. Prof. dr. Wetzels zal spreken over de gevolgen die digitale disruptie en digitale transformatie kunnen hebben voor marketing, aan de hand van inzichten die zijn verkregen met nieuwe analysetools op basis van big-data-analyse. (Lezing is in het Engels)

Over de spreker

Martin Wetzels

Prof. dr. Martin Wetzels is als hoogleraar Marketing and Supply Chain Research verbonden aan de School of Business and Economics. Zijn voornaamste onderzoeksgebieden zijn dienstenmarketing, marketingonderzoek en analytics, B2B-marketing, marketingkanalen en sociale media en digitale marketing. Zijn werk heeft geleid tot meer dan negentig artikelen in toonaangevende internationale tijdschriften. Zijn bijdrage aan presentaties en verslagen op congressen beslaat meer dan 130 papers. Zijn werk is ruim 16.500 maal geciteerd op Google Scholar, wat resulteert in een h-index van 51 en een g-index van 128. Op basis van een Google Scholar-criterium voor de top-500 van universiteiten in de VS, Canada, het VK, Nieuw-Zeeland en Australië behoort hij daarmee tot de beste 1% van de (gewone) hoogleraren marketing (cf. Soutar et al., 2015). Zijn huidige onderzoek is met name gericht op digitale marketing, sociale media en nieuwe marketingtechnologieën. Op dit moment heeft hij de leiding over het onderzoeksthema Data-Driven Decision Making (D3M) van de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht.

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 13 lezingen plaats in 13 steden en 5 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Meer events