07 okt

Weekend van de Wetenschap 2023 | Faculty of Science and Engineering

Ben jij slimmer dan een robot? Hoe koud is -200°C ongeveer? En hoe ziet een laboratorium er van binnen uit? Tijdens het Weekend van de Wetenschap vind je de antwoorden op deze vragen – en meer – bij de Faculty of Science and Engineering van de Universiteit Maastricht.

Tijdens het Weekend van de Wetenschap openen wetenschappelijke instellingen hun deuren voor bezoekers van (ongeveer) 8 tot 88 jaar oud. Ook dit jaar doet de Faculty of Science and Engineering weer mee! Jij en je familie zijn van harte welkom om op zaterdag 7 oktober onze locatie op het Duboisdomein te bezoeken.

Deelname is geheel gratis.

Programma

Heb jij je ooit afgevraagd wat er gebeurt in het gebouw met Einsteins gezicht erop? Grijp je kans om binnen te kijken en onze onderzoekers, studenten en robots te ontmoeten! We bieden activiteiten voor het hele gezin en in het bijzonder voor kinderen. De meeste activiteiten zijn in het Nederlands.

Science fair

Op onze science fair kan je allerlei dingen doen die met wetenschap te maken hebben. Ga op de foto als een echte onderzoeker, maak kennis met onze nieuwste robots, bezoek toffe demonstraties, of doe zelf proefjes.

Een leuke dag voor het hele gezin

Wetenschap is leuk, maar de rest van onze activiteiten zijn dat ook. Als het weer goed is, kan je je doorzettingsvermogen buiten testen op onze XL stormbaan. Ook geniet je tijdens je bezoek van vers gemaakte  popcorn.

Opening ETpathfinder

Bezoek ETpathfinder, het wereldwijd unieke natuurkundelaboratorium

ETpathfinder is een proefopstelling voor het ontwikkelen van technologie die we nodig hebben voor betere zwaartekrachtsgolf-detectoren. Zwaarte-watte? Dit soort detectoren zijn extreem gevoelige machines, die de piepkleine verstoringen kunnen meten die optreden als - ergens ver weg in het heelal - zwarte gaten of andere zware hemellichamen op elkaar botsen. De Einstein Telescoop is zo'n machine, die momenteel wordt uitgedacht. Er is straks maar één Einstein Telescoop in de hele wereld - en die wordt misschien wel onder de grond hier in Limburg gebouwd.

Er is ook maar één ETpathfinder-lab, dat onderzoek doet voor technologieën die over de hele wereld bij zwaartekrachtsgolf-detectoren gebruikt worden. Op 7 oktober kan jij dat met eigen ogen zien en alles horen over de Pathfinder.

Rondleidingen bij ETpathfinder worden in het Nederlands gegeven.

Er is maar beperkt plek bij de rondleidingen. Daarom is het alleen mogelijk om mee te gaan als je vooraf gereserveerd hebt. Je kan reserveren door het formulier achter de groene knop in te vullen.

Reserveer je plek
Boek een ETpathfinder-rondleiding