19 jun

Promotie Delia Irene Fernández de la Fuente

Double Doctoral Degree Maastricht University - Universidade of Santiago de Compostela

Promotor: Prof. Dr. Johan W. M. Heemskerk (Maastricht University)

Co-promotores: Dr. Marijke J. E. Kuijpers (Maastricht University), Dr. Ángel García (Universidade Santiago de Compostela)

"High throughput assessment of platelet signaling, function and inhibition"

Bloedplaatjes, de kleinste cellen in het bloed, beschermen het lichaam tegen bloedingen door een stolsel te vormen. Ongewenste activering van bloedplaatjes kan optreden als gevolg van een atherosclerotische plaque die de bloedsomloop belemmert, trombose veroorzaakt en leidt tot een hartaanval of beroerte. Antiplateletmedicijnen zijn belangrijk bij het voorkomen van trombose, maar ze veroorzaken een verhoogd risico op bloedingen. Dit proefschrift richt zich op het ontwikkelen van nieuwe methoden voor het vinden en testen van nieuwe remmers tegen bloedplaatjesreceptoren die betrokken zijn bij trombotische ziekten, namelijk GPVI, GPIb en PAR1/4, en om patiënten met bloedingsstoornissen beter te begrijpen. Een microfluïdische kamer die trombose in het lab kon nabootsen, werd gebruikt om de remmers en patiënten beter te begrijpen. Sommige van de geteste remmers vertoonden een antiplateletfunctie of een potentiële behandeling voor patiënten. Bovendien bleek de microfluïdische kamer een toegevoegde waarde te hebben ten opzichte van de huidige diagnostische trombocytenfunctietesten. Al met al hebben de resultaten van dit proefschrift extra kennis opgeleverd over trombose en hemostase en kunnen ze de huidige cardiovasculaire geneeskunde verbeteren en resulteren in een betere diagnose en behandeling van patiënten.

Voertaal: Engels

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.