Promotie Assia Tiane
Double Doctoratal Degree Universiteit Maastricht - Universiteit Hasselt/tUL
Promotor: Prof. Dr. Tim Vanmierlo (Universiteit Hasselt), Prof. Dr. Daniel van den Hove (Universiteit Maastricht)
Co-promotores: Prof. dr. Niels Hellings (Universiteit Hasselt), Prof. dr. Jos Prickaerts (Universiteit Maastricht)
Trefwoorden: multiple sclerose, remyelinisatie, epigenetica, oligodendrocyte
"Relieving the epigenetic blockade in progressive MS – making remyelination accessible again"
Het ziekteverloop van progressieve MS-patiënten (pMS) wordt gekenmerkt door voortdurende neurodegeneratie die gepaard gaat met een geleidelijke toename van de invaliditeit. De huidige geneesmiddelen voor MS richten zich voornamelijk op de ontstekingscomponent van de ziekte en zijn niet effectief bij de behandeling van pMS. Er is dus een grote behoefte aan innovatieve benaderingen die leiden tot een beter begrip van de pathofysiologie van pMS om nieuwe therapeutische doelen te ontwikkelen om herstel te stimuleren en de ziekteprogressie te stoppen en om te keren. Voor dit onderzoek zijn hersenmonsters gebruikt van overleden pMS-patiënten die hun lichaam hebben gedoneerd voor wetenschappelijk onderzoek. Het DNA werd uit de hersenen geïsoleerd en gescreend op veranderingen "bovenop" het DNA. In dit proefschrift wordt aangetoond dat het DNA-stuk dat codeert voor MBP, een van de belangrijkste genen voor myeline, geblokkeerd is in MS-hersenmonsters. Dit betekent dat de cellen geen nieuw myeline kunnen maken en dat herstel van de myelineschade dus niet kan plaatsvinden.
Voertaal: Engels
Klik hier voor de live stream.
Lees ook
-
26 apr10:00
Promotie Nicky Adinda Beelen
"Natural killer cells in the tumour microenvironment: Enhancing immunotherapy by exploring the communication between NK cells and tumour cells"
-
26 apr13:00
Promotie Doris Lijsbeth van Abbema
"Bridging the age gap Impact of age on treatment, survival and patient outcomes in older patients with cancer"
-
02 mei16:00
Promotie Jennifer Margaretha Klasen
"Allowing Failure as an Unspoken Pedagogy in Residency Training"