07 feb
UM Star Lecture in Keulen

Gedachten lezen met behulp van geavanceerde brain imaging (Lezing in het Engels)

Met behulp van functionele brain imaging-scanners is het mogelijk de hersenen aan het werk te zien en zo de relatie tussen onze gedachten en onze hersenen te onderzoeken. Functional magnetic resonance imaging (fMRI) wordt gebruikt om cognitieve functies in kaart te brengen, zoals waarneming, emoties, taal en besluitvorming. Recent is het mogelijk geworden om met behulp van zeer krachtige MRI-scanners neurale correlaten van waarneming en bewustzijn te observeren op ongekend gedetailleerd niveau. In deze lezing worden intrigerende experimenten gepresenteerd, zoals het lezen van gedachten en het voorspellen van de inhoud van bewuste waarnemingen. Professor Rainer Goebel bespreekt de implicaties van het gepresenteerde onderzoek met betrekking tot neurowetenschap, psychologie, filosofie en klinische toepassingen. (Lezing is in het Engels)

Over de spreker

Rainer Goebel

Sinds januari 2000 is prof. dr. Rainer Goebel gewoon hoogleraar Cognitive Neuroscience aan de afdeling psychologie van de Universiteit Maastricht. Hij is oprichter en directeur van het Maastricht Brain Imaging Centre (M-BIC), dat in 2005 werd geopend, en de drijvende kracht achter het recent opgerichte centrum voor imaging met ultrahoge veldsterkte, waar een 3, een 7 en een 9,4 tesla MRI-scanner voor gebruik bij mensen staat. Daarnaast is hij teamleider van de groep ‘Modeling and Neuroimaging’ bij het Nederlands Herseninstituut in Amsterdam. Bij beide instellingen combineert hij functionele brain imaging met modellering via neurale netwerken om ons begrip van hersenfuncties op meerdere organisatieniveaus te vergroten. Sinds 2006 is Goebel samen met Peter de Weerd onderzoeksdirecteur van het FPN Maastricht Research Institute en maakt hij deel uit van de faculteitsraad als hoofd onderzoek en innovatie. Van 2006 tot 2008 is hij voorzitter geweest van de Organization for Human Brain Mapping. Hij heeft financiering ontvangen voor neurowetenschappelijk basis- en translationeel onderzoek, waaronder een prestigieuze Advanced Investigator Grant van de Europese Onderzoeksraad (2011-2016) en verschillende beurzen van het Human Brain Project (2014-2020). Verder is hij oprichter van het bedrijf Brain Innovation BV, dat gratis en commerciële software produceert voor gegevensanalyse via neuroimaging en voor klinische toepassingen (zie brainvoyager.com). In 2014 is Rainer Goebel benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en in 2017 tot lid van Leopoldina, de Duitse nationale academie van wetenschappen.

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 13 lezingen plaats in 13 steden en 5 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Meer events