15 jun
Netwerkevent LAW.next

De veranderde legal profession, skills voor de jurist van de toekomst

Ontdek hoe je jouw juridische praktijk toekomstbestendig kan maken!

De juridische wereld is constant in beweging en ontwikkeling. LAW.next organiseert daarom met haar kennispartners een gratis netwerkevent dat zich richt op de belangrijke trends en ontwikkelingen in de juridische professie. We discussiëren over de veranderende rol van de juridische professionele, inclusief de opkomst van nieuwe technologieën en hoe deze de praktijk van het recht beïnvloeden. Daarnaast biedt dit event de kans om te netwerken met andere juridische professionals.

Wij presenteren de volgende twee hoofdthema’s:

• De vaardigheden van de hedendaagse en toekomstige jurist.
    Door technologische en maatschappelijke ontwikkelingen is de rechtspraktijk sterk veranderd. Je kunt tegenwoordig een testament laten opmaken bij HEMA en bedrijven als Legal Zoom en Rocketlawyer bieden juridische diensten aan tegen bodemprijzen. Deze veranderingen dwingen ons met een andere blik naar essentiële (juridische) vaardigheden te kijken. Tijdens dit event belichten we het thema vaardigheden voor de toekomst vanuit het onderwijs & onderzoek, de rechtspraktijk en de rechtelijke macht door middel van real-life cases en delen we onze ervaringen met het project FAMEX binnen het personen- en familierecht. Je krijgt een beter inzicht in de noodzakelijke vaardigheden voor de toekomst en tips die je meteen in je eigen praktijk kunt toepassen.

• Open Source Legal Tech voor juridisch onderwijs en de rechtspraktijk.
    Er is een opkomende trend waarbij technologische oplossingen voor juridische problemen worden ontwikkeld en gedeeld onder een open-source licentie. Onze sprekers geven een demonstratie van hoe je technologie kan inzetten in de praktijk, daarnaast wordt tijdens dit event de nieuwste tool Web of Law geïntroduceerd. Na afloop van het event kan je zelf aan de slag gaan met de nieuwste tools en technieken die met overheidsmiddelen en voor de gemeenschap zijn ontwikkeld.

Programma 15 juni

13:00 – 13:15 uur           Welkom
Intro LAW.next & opening netwerkevent door Prof. dr. Jan Smits
Decaan Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Maastricht University
13:15 – 14:15 uur

Paneldiscussie: ‘Aanpassen aan de toekomst van de juridische
opleiding en praktijk’

Panelleden
Panelleden uit verschillende juridische beroepenvelden en
instellingen zoals Provincie, Rechtbank, Hoger Onderwijs en
de advocatuur delen graag hun visie op dit onderwerp tijdens deze paneldiscussie.

Discussieleider
Prof. dr. mr. Anna Berlee
Hoogleraar Gegevensbescherming en Privacy recht, Open Universiteit

14:15 – 14:30 uur    Wandeling van Pathé naar The Social Hub