13 okt

Afscheidsrede Prof. dr. Edwin C.M. Mariman

Hoogleraar "Functionele Genetica" in de Faculteit Health, Medicine, and Life Sciences

"De Stressvolle Strijd van Overgewicht"

Bij de Universiteit Maastricht heb ik ruim twintig jaren samen met de werkgroep FunGen (Functionele Genetica) van de afdeling Humane Biologie fundamenteel onderzoek verricht naar mechanismen achter metabole aandoeningen bij de mens. Met succes werd een faciliteit opgericht voor proteomics, het grootschalig monitoren van eiwitten in cellen en weefsels. Hiermee werd deelgenomen aan diverse (inter)nationale onderzoeksprogrammas binnen de discipline Nutrigenomics. Verder werd een belangrijke bijdrage geleverd aan het onderzoek naar gewichtstijging na afvallen, het jojo-efect. Gen-sequencing bracht relevante erfelijke factoren aan het licht. De theorie werd gelanceerd dat eigenschappen van het vetweefsel bijdragen aan het risico van gewichtstijging na afvallen. Met subsidie van NWO werden de eerste bewijzen geleverd. Tevens bleek dat bij de mens een immuun-gebaseerd obesogeen geheugen werkzaam is. Ook werd actief  bijgedragen aan onderwijs en werd de Universiteit Maastricht vertegenwoordigd in diverse commissies zoals de commissie voor NWO-TOP grants (Open Competitie) en de EU commissies Sex and Gender Innovations (Europe Horizon) en Life Scienses (LS4).

Klik hier voor de livestream.