02 mrt
Abraham de Pinto

Abraham de Pinto Competitie 2024

De Abraham de Pinto-competitie heeft de bedoeling studenten kennis te laten maken met het belang van mondelinge communicatie met cliënten (rechtzoekenden, rechtvragenden) voor een adequate uitoefening van het juristenvak. De competitie doet dit door teams van twee studenten, beiden in de rol van advocaat, te confronteren met simulatiecliënten in een intakegesprek. Jury's bestaande uit een rechter, een advocaat en een (ervarings)deskundige op het gebied van cliëntgesprekken, beoordelen de teams.

Hoe voer je als advocaat een goed intakegesprek?

Het grootste deel van hun tijd zijn advocaten kwijt aan het verzamelen en beoordelen van feiten om op basis daarvan hun cliënten te helpen de juiste besluiten te nemen. Voor het voeren van een efficiënt cliëntgesprek moeten advocaten en andere juridische adviseurs in staat zijn om hun cliënt niet alleen te zien en waarderen als een juridisch probleem, maar als een persoon met een juridisch probleem. Daarom moeten zij

• een goede en professionele werkrelatie met hun cliënt kunnen opbouwen;
  • begrijpen hoe hun cliënten hun problemen zelf zien;
  • in staat zijn om de beschikbare opties te onderzoeken en daarvan de consequenties te onderkennen;
  • strategieën kunnen vinden waarmee hun cliënten hun problemen kunnen oplossen;
  • ethische en morele problemen kunnen opmerken en er een oplossing voor zoeken.

De zevende editie van de Abraham de Pinto-competitie zal wederom door de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Maastricht georganiseerd worden.

De editie 2024 wordt gesponsord door advocatenkantoor Thuis Partners Advocaten te Heerlen. De sponsor biedt aan als hoofdprijs een reischeque van € 250 per persoon en als tweede prijs een podiumkaart van € 125 per persoon. Co-sponsor is Uitgeverij Gianni, welke uitgeverij onder meer juridische studieboeken uitgeeft.

De competitie zal plaatsvinden op zaterdag 2 maart 2024.

Programma (voorlopig)

09.00 - 09.30 uur  Ontvangst teams (koffie, thee en versnaperingen)
09.45 - 10.45 uur Welkomstwoord en kennismaking
09.45 - 10.15 uur  Ontvangst juryleden en acteurs (koffie, thee en vlaai)
10.15 - 10.45 uur Briefing voor juryleden en acteurs
11.00 uur Begin ronde 1
13.30 uur Lunch
14.30 - 14.55 uur Briefing voor juryleden en acteurs
15.00 uur Begin ronde 2
18.00 uur Diner en bekendmaking van de winnaars

Inschrijving

Inschrijving kan alleen plaatsvinden per e-mail, te sturen naar adepinto‑competitie@maastrichtuniversity.nl.

Bij de inschrijving dienen de navolgende gegevens te worden opgegeven:

- Voor- en achternaam van de teamleden
- E-mailadressen en telefoonnummers van de teamleden
- Naam studieprogramma
- Studiejaar
- Faculteit die wordt vertegenwoordigd
- Naam van de studentenorganisatie die de inschrijving verzorgt (indien van toepassing)

Het inschrijfgeld bedraagt € 20 per team. Bij ontvangst op de competitiedag kan dat bedrag contant worden betaald.

• 04 jun

Pick Our Brains

On 14 March, our speakers are Prof. Başak Çalı (Hertie School, Oxford University) and Prof. Laurence R. Helfer (Duke University, University of Copenhagen) - Title: Rethinking Human Rights Treaty Withdrawals

• 28 jun 06 dec

Afstudeerceremonies Masters

Met trots overhandigen wij op deze feestelijke dag de diploma's aan onze afgestudeerden.

• 05 sep 06 sep

IP & Competition in an era of AI and Data:

We encourage participants to submit abstracts dealing with and related to the IP & competition law issues from an inter-disciplinary perspective.