De UM-beeldbank

De Universiteit Maastricht (UM) beschikt over een digitaal publicatieplatform (Brandspot). Een publicatieplatform is een applicatie waarmee gebruikers via hun internetbrowser communicatiemiddelen kunnen beheren, creëren en (na)bestellen.

Het platform bestaat uit drie onderdelen:
1.   Bibliotheek (beeldbank): een databank voor foto's, logo's, lettertypes, video's, teksten etc.
2.   Studio: een systeem waarmee documenten gecreëerd, bewerkt en vertaald kunnen worden met behulp van templates
3.   Webshop: een toepassing voor het bestellen van documenten of ander materiaal (extern geproduceerd of gemaakt met behulp van het platform) bij een vast netwerk van leveranciers

De beeldbank van het publicatie-platform bevat een grote verzameling fotomateriaal dat in opdracht van de UM is gemaakt. Hier worden alle fotoshoots die in opdracht van MUO/Marketing & Communications centraal gemaakt zijn, bewaard en ontsloten voor gebruik in de BrandUM-communicatie. Ook de faculteiten en schools bewaren hun eigen collecties foto’s in de beeldbank. De beeldbank wordt beheerd door de centrale beeldredacteur.

De volgende onderwerpen zijn o.a. vertegenwoordigd in de beeldbank:

  • Studenten (binnen de UM en in het dagelijks leven)
  • Studie (PBL, college, tutorials)
  • Onderzoek
  • Reportages (Dies Natalis, OAY enz.)
  • Werving (Open Dagen enz.)
  • Portretten van studenten en medewerkers
  • UM gebouwen en locaties
  • Maastricht en de regio
  • Campussen (Venlo, Brussel)

Account

UM-medewerkers kunnen een account voor de beeldbank aanvragen. Voorwaarde voor toelating is dat zij in hun vakgebied omgaan met beeldmateriaal en fotografie. Een gebruikersaccount en user’s manual voor de beeldbank kan worden aangevraagd bij de centrale beeldredacteur.

Naast een gebruikersaccount, kunnen medewerkers ook een beheerdersaccount namens hun faculteit, school of servicecentrum aanvragen. Per UM-onderdeel kan slechts één beheerdersaccount worden aangevraagd. Met deze account kan men beeldmateriaal uploaden, voorzien van zoekinformatie (taggen), ordenen en verwijderen.
Bij de beheerdersaccount hoort een beknopte beheerderstraining. Deze wordt op afspraak gegeven door de centrale beeldredacteur.