MILE: Nieuwe impuls voor juridisch onderwijs aan Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Onderzoek

Sinds september 2025 heeft de Faculteit der Rechtsgeleerdheid een nieuw onderzoeksinstituut. Met de komst van MILE ontstaat een centrale plek waar onderzoekers, docenten en onderwijskundigen samenwerken aan de wetenschappelijke studie, ondersteuning en innovatie van juridisch onderwijs.

“MILE heeft het doel om juridisch onderwijs te bestuderen, faciliteren en innoveren. Daarmee sluit het ook nauw aan op de onderwijsfilosofie van de Universiteit Maastricht. We willen voorop blijven lopen in de ontwikkeling van onderwijs”, legt Sjoerd Claessens (wetenschappelijk directeur MILE) uit. Het team van MILE bestaat uit onderzoekers, docenten en onderwijskundigen van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. MILE is overigens niet compleet nieuw. “Twee jaar geleden werd het initiatief gelanceerd, maar het richtte zich tot nu toe alleen op het organiseren van interne bijeenkomsten over onderwijs. Dat gaan we nu verder uitbouwen.”

Onderwijsonderzoek en -innovatie

Vier promovendi gaan binnen MILE onderzoek doen naar juridisch onderwijs. Een van de promotieonderzoeken focust op de impact van artificial intelligence (AI) in het juridisch onderwijs. Een andere richt zich op wat een echt kwalitatief goede juridische opleiding maakt. 

“Daaruit blijken ook de twee onderzoekslijnen van MILE: een gericht op het curriculum, de andere op de student. Samen met Nicole Kornet begeleid ik deze promovendi”, aldus Claessens. “Daarnaast zoeken we ook de samenwerking op met vergelijkbare instituten bij andere faculteiten van de Universiteit Maastricht en kunnen leden van de ondersteunende staf met een onderwijskundige achtergrond binnen de faculteit in de toekomst betrokken worden bij onderzoek.”

Ook fungeert MILE als schakel tussen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en EDLAB, het expertisecentrum voor onderwijsinnovatie van Universiteit Maastricht. Zo faciliteert MILE het ‘Teacher Information Point’ (TIP) binnen de rechtenfaculteit waar staf terecht kan met vragen over onderwijs(innovatie).

Professionalisering van docenten

Naast het onderzoek zet MILE stevig in op de ontwikkeling van docenten. Claessens: “Wetenschappelijk personeel wordt bij de aanstelling gevraagd om een onboarding (PGO) training te volgen en binnen twee jaar na de aanstelling een Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) te halen. Daarna dienen ze ieder jaar zestien uur aan continue professionalisering (CPD) op het gebied van onderwijs te besteden. Daarom biedt MILE verschillende activiteiten en leerpakketten aan die specifiek gerelateerd zijn aan de rechtenfaculteit en juridisch onderwijs in het algemeen.”

Onderwijshub en governance

MILE organiseert regelmatig activiteiten, variërend van bijeenkomsten, congressen, en symposia tot workshops en discussielunches. De eerste Learning@Law-bijeenkomsten staan al op de planning. Deze bijeenkomsten bieden docenten de mogelijkheid om in een informele setting samen te komen en openlijk in gesprek te gaan over hun onderwijspraktijk in het juridisch onderwijs. Tijdens deze (lunch)bijeenkomsten worden ideeën uitgewisseld, uitdagingen verkend en ervaringen gedeeld.

Meer informatie over MILE

Kijk voor meer informatie over het Maastricht Institute for Legal Education op de website van het instituut.

Lees ook