Hi! Bonjour! ¡Hola! Bok!

Meest internationale universiteit van Nederland

De Universiteit Maastricht (UM) is trots op haar zeer internationale studentenpopulatie. Meer dan 50% van onze studenten komt uit het buitenland, waarmee we de meest internationale universiteit van het land zijn.

De meeste opleidingen omvatten internationale thema’s en worden (ook) in het Engels onderwezen. Ruim 40% van onze wetenschappelijke staf is buitenlands. Daarnaast verwelkomen we jaarlijks honderden uitwisselingsstudenten uit het buitenland en gaat ongeveer 40% van onze eigen studenten tijdens hun studie een periode naar het buitenland. Mede dankzij onze vele partneruniversiteiten ligt de wereld aan je voeten in Maastricht.

International classroom

Om deze grote diversiteit optimaal te benutten, werken we in Maastricht in een ‘International classroom’. Het is een langlopend project met vele activiteiten, maar het is vooral een ‘mindset’ voor studenten en medewerkers. Het werken in kleine onderwijsgroepen met studenten uit verschillende culturele achtergronden geeft het leerproces een grote meerwaarde: door problemen vanuit verschillende perspectieven te onderzoeken en bespreken, worden studenten geconfronteerd met alternatieve zienswijzen die de kwaliteit van de discussie verhogen. Leren in een ‘international classroom’ biedt zodoende een goede voorbereiding op de snel veranderende, globaliserende arbeidsmarkt.

Why UM - Internationale orientatie

Internationale sfeer

We willen dat onze studenten zich ‘thuis’ voelen aan de universiteit en in de stad. Daarom worden er allerlei activiteiten georganiseerd, door zowel de universiteit, studieverenigingen, de stad Maastricht als bijvoorbeeld The Innbetween, het oecumenische studentenpastoraat. Denk aan de INKOM, ‘Mix and mingle’-feestjes, Studium Generale-activiteiten en speciale welkomstborrels voor internationale studenten.

De plannen voor een International Students Club in de Timmerfabriek zijn, in samenwerking met de stad Maastricht, volop in ontwikkeling. Hier moet een multifunctionele ontmoetingsplek voor internationale en internationaal georiënteerde studenten komen.

Video: het internationale gezicht van Maastricht.

Hulp nodig?

Kun je wat hulp gebruiken bij je inschrijving? Wil je meer weten over het studentenleven in Maastricht? Of over woonruimte? Neem dan contact op met ons studenten support team. Een groep studenten, afkomstig uit verschillende landen en studerend aan verschillende Maastrichtse faculteiten, staan je te woord. Zij kunnen je uit de eerste hand vertellen hoe het is om te studeren en wonen in Maastricht.

Op de Support webpagina's vind je ook meer informatie voor aankomende studenten, van inschrijving tot collegegelden en wonen in Maastricht.

WUN en YERUN

WUN - YERUN

De Universiteit Maastricht is de enige Nederlandse universiteit binnen het Worldwide Universities Network (WUN), bestaande uit achttien onderzoeksuniversiteiten van zes continenten, van Alberta tot Kaapstad, Sydney en Hong Kong. Het netwerk is een internationaal samenwerkingsplatform. Als één van de beste jonge universiteiten ter wereld is de UM ook één van de achttien grondleggers van het Young European Research Universities Network (YERUN). Dit netwerk van universiteiten die hoog scoren op rankings faciliteert samenwerking in wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening.

Lees meer over WUN en YERUN