Jean Monnet subsidie voor onderzoeker Christine Arnold
Voor haar Jean Monnet-module "EUDemocracy: Engaging Young Citizens" heeft Christine Arnold financiering ontvangen van de Europese Commissie.
Met een beurs van €30.000 werkt Christine Arnold, samen met een team collega's van de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen, aan een multidisciplinair project met de ambitie om actief Europees burgerschap te verdiepen en te bevorderen en de vorming van een inclusieve democratische ruimte voor studenten, het publiek, belangrijke belanghebbenden en politieke vertegenwoordigers.
In de loop van 36 maanden wordt een integratieve aanpak ontwikkeld die onderzoeksgericht onderwijs van academische experts uit de filosofie, geschiedenis, sociale psychologie, politieke wetenschappen, politieke economie en antropologie combineert met de verspreiding van de resultaten via onderzoeksactiviteiten en bredere verspreidings- en stimuleringsactiviteiten. De onderwijsactiviteiten zijn geclusterd in de volgende thematische specialisaties: (1) Grondslagen van democratische vertegenwoordiging met een focus op filosofische en politicologische perspectieven; (2) Multi-level democratisch bestuur van de EU en politiek engagement vanuit een historisch en politicologisch perspectief; (3) Interdisciplinaire perspectieven van burgerschap en burgerbetrokkenheid op basis van inzichten uit de sociale psychologie, juridische en culturele studies, en antropologie; (4) Meten en analyseren van beleidsvoorkeuren en beleidsposities, met computationele sociale wetenschappen en big data technieken, en (5) Transversale onderwijsactiviteiten.
Lees ook
-
“Het is geen kwestie van overtuigen.” Maar hoe kan de vaccinatiebereidheid wél worden verhoogd?
Vorig jaar overleden er in ons land tenminste acht personen - het merendeel baby’s - aan kinkhoest, het hoogste aantal sinds de jaren zestig. De trend achter deze tragische statistiek is al jaren aan de gang; steeds minder ouders laten hun kind inenten tegen ernstige infectieziekten, waardoor de...
-
Het vernieuwd curriculum van Healthcare Policy, Innovation and Management
De Authentieke Professionele Taken van het masterprogramma zijn verankerd in het curriculum, maar de programma-coördinatoren vinden het wel belangrijk dat studenten aan hun eigen pad kunnen werken. Dat gebeurt door electives of keuzeblokken aan te bieden en personaliseer je een deel van je opleiding...
-
Wie is er geïnteresseerd in wetenschap?
Het UM Supermarktlab is een interdisciplinair educatief concept waarmee kinderen kennismaken met voedselinnovatie, gezondheid en duurzaamheid, én leren hoe je complexe, actuele vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen.