Het nieuwe masterprogramme Health and Digital Transformation start in september 2023

Data-gedreven wetenschap en digitale technologie kunnen de organisatie van de gezondheidszorg verbeteren. Denk aan innovatie op het gebied van e-health, kunstmatige intelligentie en robotica. Vanaf september 2023 biedt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences een nieuw masterprogramma aan dat studenten de vaardigheden biedt om een implementatiestrategie te ontwikkelen voor deze digitale innovaties in de gezondheidszorg.

health and digital transformation

Programmacoördinatoren Marieke Spreeuwenberg en Cheryl Roumen zijn trots om aan te kondigen dat het masterprogramma Health and Digital Transformation een positieve accreditatie heeft ontvangen van de Accreditatieorganisatie van Nederland. Studenten kunnen zich nu officieel aanmelden voor dit programma via Studielink.

Marieke en Cheryl zijn het er beiden over eens dat er een groeiende behoefte is aan professionals op het gebied van digitale transformatie. "De meeste gezondheidsorganisaties richten zich al op innovatie, en met goede reden - het leidt tot verbeterde zorgkwaliteit en kostenverlaging. Maar de impact ervan blijft vaak achter omdat ontwikkelaars de behoeften van eindgebruikers verwaarlozen: namelijk patiënten en zorgprofessionals." Zoals Nicole van Eldik van het Innovatiecentrum van MUMC+ aangeeft: "afgestudeerden van de masterHealth and Digital Transformation kunnen een cruciale rol spelen in de digitale overgang."

Het masterprogramma Health and Digital Transformation heeft tot doel digitale toepassingen in de gezondheidszorg te implementeren door de kloof tussen technologie en gezondheidszorg te overbruggen. "Dit vereist een grondig begrip van technologie, evenals kennis van ethische, organisatorische en juridische aspecten. Even belangrijk is de verbinding met patiënten en de mensen die in de gezondheidszorg werken. Door al deze facetten te combineren, zorgt Health and Digital Transformation voor een holistische aanpak van innovatie," leggen Marieke en Cheryl uit.