41ste Dies Natalis

Op dinsdag 7 februari 2017, precies 25 jaar geleden na de ondertekening van het Verdrag van Maastricht, vierde de UM haar 41e Dies Natalis. De Diesviering sloot aan bij de feestelijkheden in de stad die dit jubileum markeren, onder de titel ‘Europe Calling’. De academische zitting vond plaats in het Theater aan het Vrijthof.

In dit kader kende de UM tijdens de ceremonie, in aanwezigheid van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix der Nederlanden, een eredoctoraat toe aan Joachim Gauck, Bondspresident van Duitsland. Angela Merkel noemde hem een ‘onvermoeibare voorvechter van vrijheid, democratie en recht’. Dit, in combinatie met zijn pro-Europese signatuur, heeft de Universiteitsraad geleid tot zijn voordracht. De heer Gauck sprak ook de Diesrede uit.

Traditiegetrouw reikte de Rector Magnificus tijdens de viering eveneens de Wynand Wijnen Onderwijsprijs, de Proefschriftenprijs 2016 en de Studentenprijzen uit. Een compleet overzicht van alle prijswinnaars is te vinden in dit nieuwsbericht.

Video-introductie Joachim Gauck

Tijdens de Diesviering werd Joachim Gauck aan het publiek voorgesteld middels een korte video-introductie. Bekijk de video!

Wynand Wijnen Onderwijsprijs

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs wordt jaarlijks toegekend aan medewerkers die een buitengewone bijdrage hebben geleverd aan het onderwijs van de UM.

De prijs ging dit jaar naar Dr. Jeanette Hommes. Lees meer in dit nieuwsbericht.

In de video zie je twee eerdere winnaars, Hetty Snellen-Balendong en Bob Wilkinson, aan het woord over wat de prijs voor ze heeft betekend.

Videoverslag

Bekijk het korte videoverslag voor een impressie van de dag. Gemaakt door het UM Student Videoteam.

Complete videoregistratie

De volledige registratie van de Diesviering in het Theater aan het Vrijthof kun je bekijken in de video links.