14 jan

Online Promotie François M.B.M. Molin

Promotores: Prof. dr. C.M.G. Haelermans, Prof. dr. W.N.J. Groot

Co-promotor: Dr. S.J.J. Cabus, KU Leuven

Trefwoorden: formatieve toetsingen, student response systems, natuurkundeonderwijs

"Using digital formative assessments to improve learning in physics education"

Formatieve toetsingen zijn interventies in het onderwijs die informatie verschaffen over de mate waarin leerstof wordt beheerst. Hoewel formatieve toetsingen veelvuldig worden toegepast, vinden veel docenten het niet altijd even gemakkelijk deze in hun lessen te organiseren. Om docenten hierin te ondersteunen, kunnen ze gebruik maken van student response systems (SRS), waarbij leerlingen klassikaal meerkeuzevragen beantwoorden die door hun docent gesteld worden. Hoewel er al veel onderzoek is gedaan naar de effecten van het formatief toetsen met SRS, is er nog steeds een gebrek aan bewijs waarom het leren hierdoor beïnvloed wordt. De onderzoeken in het proefschrift tonen aan dat feedback in een formatieve toetsing met SRS van invloed is op angst, motivatie, metacognitief bewustzijn en leerprestaties van leerlingen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.