Huisstijl en social media
Ook binnen sociale netwerksites vormt de huisstijl een afspiegeling van de identiteit van de organisatie. Door de grote diversiteit aan mogelijkheden binnen de social media, is een herkenbare identiteit extra belangrijk.
Sociale netwerksites zijn onderdeel van de merkhistorie/branding. Alles wat online geplaatst wordt, blijft nog lang vindbaar. De identiteit van de universiteit, d.w.z. de bedrijfsnaam, het profielbeeld, de pagina en de profileringstekst bepalen namelijk hoe de universiteit gezien wordt en hoe men zich de universiteit herinnert. Al deze factoren kunnen van invloed zijn op de reputatie van de universiteit.
Daarom is het belangrijk om bij alles dat geplaatst wordt, bewust na te gaan of het past bij het profiel van de universiteit. Online bijdragen moeten de reputatie van het merk op een positieve en toepasselijke manier ondersteunen.
Inhoud en vormgeving van pagina’s binnen sociale netwerksites moeten een bepaalde samenhang hebben met de offline media (druk- en printwerk). Dit zorgt ervoor dat het merk sterker wordt en het schept duidelijkheid. Daarnaast moet er rekening worden houden met aspecten zoals gebruiksvriendelijkheid en technische mogelijkheden.
Algemene richtlijnen
- Foto's geplaatst op sociale netwerksites kunnen eenvoudig worden toegeëigend door de bezoekers. Om misbruik te voorkomen is het raadzaam om foto’s te plaatsen met een resolutie van 72 dpi en een pixelgrootte van ongeveer 800x600. Beelden op dat formaat zijn prima geschikt voor het bekijken op het web, maar niet geschikt voor drukken of printen. Het beleid van de universiteit inzake het gebruik van foto’s geldt zowel online als offline.
- Baseer de layout van de pagina zoveel mogelijk op de standaard-instellingen van de desbetreffende toepassing (Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.).
- Bij de profielafbeelding in Facebook of Twitter wordt een onderscheid gemaakt tussen UM-accounts (van faculteiten of diensten als geheel) en persoonlijke accounts van medewerkers. Voor de algemene UM-accounts is het mogelijk de driehoeken als afbeelding te gebruiken, mits de naam van de faculteit, dienst of afdeling erbij wordt vermeld. Meer over aanvragen en gebruik van logo's.
- Voor persoonlijke accounts van medewerkers kan een foto geplaatst worden.
- LinkedIn: Hierbij zijn de mogelijkheden beperkt, daarom volstaat een tekstuele vermelding van de faculteit of afdeling.
- Respecteer copyrights, vertrouwelijkheid en eigendomsrecht van informatie bij het plaatsen van foto’s/afbeeldingen.
- Controleer de pagina’s regelmatig en pas ze waar nodig aan. Nieuwe ontwikkelingen kunnen veel invloed hebben op de layout van een pagina.