Een Nederlandse bankrekening openen

Buitenlandse studenten hebben alleen een Nederlandse bankrekening nodig als ze geen SEPA bankrekening in een ander EU-land hebben.

Wat is SEPA?

SEPA staat voor Single Euro Payments Area en omvat alle landen binnen de EU, aangevuld met Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Monaco en San Marino.

Als je nog geen SEPA bankrekening hebt in een EU-land, raden we je aan om zo snel mogelijk na aankomst in Nederland een rekening te openen om geldopnames, debetbetalingen, de terugbetaling van een eventuele visumstorting en/of (internationale) transacties te vergemakkelijken. Het collegegeld kan in termijnen worden voldaan vanaf een Nederlandse bankrekening.

NB. Eerstejaars studenten met een visum/verblijfsvergunning voor studie kunnen niet per digitale machtiging of in termijnen betalen. Zij moeten het volledige collegegeld in één keer overmaken vóór de start van de studie.

Over het algemeen hebben Nederlandse banken een BSN (sofinummer, afgegeven bij inschrijving bij jouw plaatselijke gemeente) nodig om een rekening te openen. Verder kan elke bank aanvullende eisen stellen, zoals het hebben van een adres of een bewijs van inschrijving bij een universiteit. De grootste banken zijn:

De gemeentelijke inschrijving en afgifte van het BSN kan enige tijd duren, afhankelijk van de tijd van het jaar en de stad waar je woont. Tussen augustus en december kan de inschrijving bij de gemeente tussen de vier en zes weken duren.

Een online bank kan als alternatief dienen, aangezien deze niet altijd een BSN vereisen om een rekening te openen. De volgende banken zijn online banken:

Soortgelijke diensten worden ook aangeboden door instanties anders dan banken zoals

Let op: als je nog geen 18 bent kan het moeilijk zijn om een bankrekening te openen zonder toestemming van je ouders. Vraag bij de bank na wat hun vereisten zijn in deze situatie.