14 okt

On-Site Promotie Daan Hovens

Promotores: Prof. dr. L. Cornips, Prof. dr. J.J.G. Schmeets

Co-promotores: Prof. dr. J.D. ten Thije, Utrecht University, Dr. S. Tienken, Stockholm University

Trefwoorden: meertaligheid, arbeiderswerkplek, etnografie, taalbeleid, mens-machine interactie, leren op de werkplek

"Power dynamics at work; an ethnography of a multilingual metal foundry in the Dutch-German borderland"

Dit proefschrift is een taalkundige etnografie van een metaalgieterij in de Nederlandse provincie Limburg, in het Nederlands-Duitse grensgebied. Toen de veldwerkdata van dit proefschrift werden verzameld in 2017, werkten er meer dan 300 mensen met veel verschillende taalachtergronden in de productieafdelingen van de gieterij, waaronder Nederlands, Duits, Limburgs en Pools, en daarnaast onder andere Arabisch, Grieks, Russisch en Turks. Sommige productiewerkers woonden aan de Nederlandse, andere aan de Duitse kant van de grens. Iets meer dan de helft was uitzendkracht, en een belangrijk deel van hun dagelijkse en nachtelijke werk bestond uit interacties met machines.

Het proefschrift bevat levendige en gedetailleerde beschrijvingen van het leven in de metaalgieterij. Een terugkerende kwestie daarbij is in hoeverre de taaldiversiteit op de werkvloer een ‘probleem’ vormde of niet, en zo ja: wat de aard van dit ‘probleem’ was. Het proefschrift laat zien dat sprekers van gemajoriseerde talen de taaldiversiteit vaak problematischer vonden dan sprekers van geminoriseerde talen, dat het vaak tijdelijke karakter van de werkrelaties een grotere uitdaging vormde voor de communicatie en leerprocessen op de werkvloer dan de taaldiversiteit an sich, en dat productiewerkers vaak meer moeite hadden om de machines op de werkvloer te begrijpen dan elkaar. Het proefschrift reflecteert op deze en andere observaties en past daarbij zowel gevestigde, taalkundig-etnografische als ook post-humanistische concepten toe.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.