Promotie Mw. drs. Taryn S.M. Taylor
Promotores: prof.dr. T. Dornan; prof.dr. L. Lingard
Co-promotor: dr. P.W. Teunissen
“Exploring Fatigue as a Social Construct; Implications for Work Hour Reform in Postgraduate Medical Education”
Trefwoorden: vermoeidheid, sociaal constructivisme, postdoctoraal, medische opleiding
In dit proefschrift wordt getracht te achterhalen op basis waarvan arts-assistenten beslissingen nemen omtrent vermoeidheidsmanagement binnen en buiten de werk-leeromgeving. Hierbij wordt gebruikgemaakt van kwalitatief onderzoek uitgaande van de constructivistische theorie. Vermoeidheid wordt geïntroduceerd als een sociale constructie die verder reikt dan alleen een fysieke of emotionele gewaarwording. De resultaten duiden erop dat vermoeidheid tijdens de medische opleiding is geconstrueerd als een persoonlijk obstakel dat moet worden overwonnen in plaats van een beroepsrisico zoals voorkomt binnen de luchtvaartindustrie. Naast de implicaties van deze sociale constructie worden bestaande voorstellen besproken om vermoeidheid onder stagiaires tegen te gaan, waaronder het aanpassen van de werktijden en plannen betreffende vermoeidheidsmanagement.
Lees ook
-
Promotie Emmanuel Tan Chee Peng
"Beyond Hogwarts and Sorting Hats: How a House System shapes medical student support"
10 jun -
Promotie Mariia Denisova
"Co-construction of reliable knowledge, good care and profit-making: The ambivalent role of private clinics in Russian healthcare"
10 jun -
Promotie Charlotte Merel Marije Peters
"Beyond The Red Lights: Understanding the STI/HIV burden and sexual healthcare needs of home-based and migrant sex workers"
11 jun