Universiteiten van Nederland komen met alternatief Studentenkabinet

Geen regeerakkoord voor vier jaar, maar een plan voor de lange termijn, gebaseerd op de wetenschap. De universiteiten van Nederland presenteren – vlak na de verkiezingen en midden in de formatie – een alternatief regeerakkoord. Veertien studenten vormen het eerste Nederlandse Studentenkabinet en vertegenwoordigen elk een eigen ministerspost met een passend plan voor de toekomst van Nederland.

“Lang niet alle vraagstukken zijn binnen vier jaar op te lossen. Hoe ziet ons land, en de wereld, er over 30 jaar uit? Of over 50 jaar? Welke keuzes moeten we nu maken om ervoor te zorgen dat we straks ook nog gezond, tevreden en duurzaam kunnen leven? Het Studentenkabinet gaat daarbij helpen,” aldus, Timon Metz (Universiteit Twente), minister-president van het eerste Nederlandse Studentenkabinet.

Maastrichtse student-minister

Elk universiteit levert een eigen minister aan het Studentenkabinet. De UM heeft met Heleen van der Velden een bevlogen minister van Buitenlandse Zaken. Naast haar ministerschap studeert ze European Studies.

In haar beleidsplan, dat ze uitlegt in de video hieronder, is ze glashelder: we moeten toe naar één Europese onderwijsruimte:

“We kunnen niet langer klein denken, we moeten voorbij onze eigen grenzen durven kijken en de handen ineenslaan. Met goed internationaal onderwijs werken we aan een betere toekomst voor iedereen en houden we tegelijkertijd Nederland als kennisland in positie.”

Plannen gebaseerd op wetenschap

In het ‘Regeerakkoord’ presenteren de student-ministers duurzame plannen voor de toekomst. Ze geven hun visie op maatschappelijke thema’s waarbij innovatie, technologie, wetenschap en universiteiten een cruciale rol spelen. Niet gebaseerd op politiek die zich laat leiden door dagelijkse agenda’s of de gunst van kiezers, maar gebaseerd op gedegen onderzoek en wetenschap. En niet met een horizon van vier jaar, maar langer. Studentenkabinet en regeerakkoord zijn bedoeld als handreiking richting een nieuw ‘echt’ kabinet: Praat niet over studenten, maar mét studenten. Universiteiten zijn een bron van wijsheid, kennis en innovaties die bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van een hernieuwd Nederland. De juiste keuzes nu zorgen voor winst op lange termijn.

Nieuwe ministersposten

De ministersposten laten zien dat het alternatieve kabinet met een frisse blik naar de toekomst kijkt. Zo introduceren de studenten onder meer een Minister van Data & Privacy, Gezond Leven, Innovatie, de Nieuwe Datawerken, Inclusieve, Duurzame Economie en LOVE (Landbouw, Omgeving, Voedsel en Energie).

Lees hier meer over het Studentenkabinet.