Keuzegids Masters 2016: UM tweede beste algemene universiteit

Volgens de Keuzegids Masters 2016 die vandaag verschijnt, is de Universiteit Maastricht in de ranglijst van Nederlandse universiteiten de tweede beste algemene universiteit (met een score van 63). Vier opleidingen hebben een kwaliteitszegel ‘Topopleiding’ ontvangen: Management of Learning (SBE), de onderzoeksmaster Cultures of Arts, Science and Technology (FASoS),  de onderzoeksmaster Cognitive and Clinical Neuroscience (FPN) en Financial Economics (SBE).  Dit zegel wordt verleend wanneer in de systematiek van de Keuzegids een score van 76 of meer gehaald wordt.

Volgens de Keuzegids Masters 2016 staan 12 van de 44 beoordeelde opleidingen van Universiteit Maastricht binnen hun categorie op de eerste plaats: Management of Learning, Forensic Psychology, Information and Network Economics, Financial Economics, Research Master Health Sciences, Global Health, Human Movement / Biology of human performance & health en de onderzoeksmasters Kunst- en Cultuurwetenschappen en Cognitive and Clinical Neuroscience. Een gedeelde eerste plaats is voor: International Laws, Econometrics and Operations Research en Arts-Klinisch Onderzoeker.

11 opleidingen behaalden een tweede en derde notering. Hiermee hebben in totaal 24 opleidingen een top 3 positie behaald. Vorig jaar waren dit er 26. Van de 44 opleidingen die beoordeeld zijn, hebben er 10 hun positie weten te verbeteren en zijn er 12 gedaald.

Over de Keuzegids
De kwaliteitsoordelen per opleiding in de Keuzegids Masters zijn voor 70 procent gebaseerd op tevredenheidsscores van studenten in het kader van de Nationale Studenten Enquête (NSE). De andere 30 procent wordt bepaald door de oordelen van keurmerkinstantie NVAO. Zie www.keuzegids.org/methodiekvoor meer informatie over de methodiek.

In totaal krijgen ruim 750 masteropleidingen een complete beoordeling op tien kwaliteitsaspecten, uitmondend in een ‘totaalscore’ tussen 20 en 100 en eindoordeel van de gidsredactie. Van al deze opleidingen krijgen er in totaal 82 een eindoordeel “++” of “+++”. Deze opleidingen krijgen van de redactie de titel topopleiding.

De Keuzegids Masters is een uitgave van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) in Leiden. De gids is te koop in de winkel of te bestellen via www.keuzegids.org.

De Keuzegids Masters is voor alle medewerkers en studenten van de UM digitaal gratis in te zien viawww.keuzegids.org/ol (klik op Keuzegids Masters).