Internationale Vrouwendag 2023

Woensdag 8 maart is het Internationale Vrouwendag!

Een dag die in het teken staat van het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld.

Tegelijkertijd wordt op 8 maart het vrouw-zijn gevierd en worden de sociale, economische, culturele en politieke prestaties van vrouwen uitgelicht. Er worden feestelijke bijeenkomsten gehouden, maar ook demonstraties, door vrouwen en iedereen die zich met het vrouw-zijn identificeert.

In en om de UM worden ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag de volgende activiteiten georganiseerd:

wids
  • 7 maart - Women in Data Science (WiDS) Maastricht Conference.

Het Institute of Data Science organiseert  alweer de vierde editie van deze conferentie, waarin uitmuntende bijdragen van vrouwen die werkzaam zijn in data science, AI en aanverwante technologische gebieden worden gepresenteerd. Alle genders zijn welkom!

MSM event International Womens Day
  • 8 maart - Themadag bij de Maastricht School of Management.

De Internationale Vrouwendag wordt gevierd, met een oproep tot actie om de gelijkheid van vrouwen te versnellen. Het thema van dit jaar is #EmbraceEquity. Alle UM-studenten zijn welkom!

Event FEM_Int Womens Day
  •  9 maart - Women Researchers’ Festival, georganiseerd door FEM Maastricht.

Dit festival is voor vrouwen die werkzaam zijn in de academische wereld en iedereen die zich identificeert met vrouw-zijn. Wil jij jouw onderzoek presenteren en bespreken met je UM-collega’s? Meld je dan aan!

SDG seminar

9 maart - SDG Seminar: Building the Ecofeminist Movement, gepresenteerd door Sustainable UM2030 & UM Green Office. SDG's worden nog te vaak separaat aangepakt. De organisatie Women Engage for a Common Future (WECF) is ervan overtuigd dat voor een duurzame toekomst en milieu een holistische oplossing nodig is die de geleefde ervaring van mensen in de frontlinie van de milieu- en klimaatcrisis weerspiegelt. Bij WECF voeren ze actie op drie belangrijke punten: duurzame ontwikkeling, klimaat- en energieoplossingen en een gifvrije toekomst. In hun werk is ecofeminisme een leidend principe.

Rebecca Heuvelmans (WECF) zal ingaan op wat ecofeminisme in theorie en praktijk betekent, ze neemt ons mee op het pad naar de opbouw van de ecofeministische beweging.
  Klik hier voor meer informatie