Vanaf eind mei geen toegang tot content gepubliceerd in 2017

Geen akkoord VSNU en Oxford University Press

De Nederlandse universiteiten en Oxford University Press (OUP) hebben geen nieuwe overeenkomst kunnen bereiken voor de toegang tot wetenschappelijke tijdschriften. OUP heeft een voorstel aan de Nederlandse universiteiten gedaan met voorwaarden, o.a. met betrekking tot Open Access, die niet acceptabel waren.

Wat zijn de consequenties voor wetenschappers?
Artikelen die gepubliceerd zijn vóór 1 mei 2017 blijven toegankelijk. Zolang er geen overeenkomst is, zullen wetenschappers er rekening mee moeten houden dat ze – vanaf eind mei – op een andere manier toegang moeten krijgen tot artikelen die vanaf 1 mei 2017 worden gepubliceerd bij OUP. Het publiceren in de tijdschriften kan wel gewoon doorgaan.

Speciale website
De Universiteitsbibliotheek, die namens de UM verantwoordelijk is voor de abonnementen op wetenschappelijke tijdschriften, onderzoekt de mogelijkheden om UM-wetenschappers toegang te verschaffen tot deze recente OUP artikelen. In de Online Library is een (Engelstalige) webpagina ingericht over de laatste ontwikkelingen rond de onderhandelingen met OUP, met een overzicht van de mogelijkheden om toegang te blijven houden tot de nieuwste OUP artikelen: http://umlib.nl/oup. Nieuwe ontwikkelingen zijn ook te volgen via de Library Update nieuwsbrieven (abonneren op de Library+ Research update kan via umlib.nl/libraryupdate).

Toelichting VSNU
De VSNU onderhandelt namens alle Nederlandse universiteiten met de wetenschappelijke uitgevers over de abonnementsgelden voor wetenschappelijke tijdschriften. Universiteiten willen de afspraken over de abonnementen alleen verlengen onder de voorwaarde dat uitgevers open access dichterbij brengen. Het bod van OUP is, in vergelijking met de afspraken die de VSNU heeft gemaakt met andere uitgevers, een stap terug in plaats van een stap vooruit naar 100% open access in 2020. Dat OUP deze stap nu niet kan zetten, is te betreuren, maar gelukkig, vergeleken met de bredere open access-ontwikkeling, een uitzondering.

Het College van Bestuur betreurt het dat het niet gelukt is een overeenkomst te sluiten voor zowel de raadpleeg- als de publicatierechten voor 2017. Samen met de overige Nederlandse universiteiten zullen we ons echter inspannen voor een duurzame overeenkomst voor 2018 en daarna.

Klik hier voor het persbericht van de VSNU.