20 gebouwen UM doen mee aan Warmetruiendag 2017

Op 10 februari 2017 zetten honderdduizenden Nederlanders hun thermostaat weer wat lager om zo energieverspilling te lijf te gaan. Dat doen ze in het kader van de Warmetruiendag, de nationale dag van de energiebesparing. De Universiteit Maastricht (UM) doet voor het tweede jaar op rij ook mee: in 20 UM-gebouwen gaat op deze dag de thermostaat één graad lager, waardoor gemiddeld 6% energie, en daarmee 6% CO2 wordt bespaard. Trek op 10 februari dus een lekker warme trui aan, houd zo jezelf warm en de aarde koel!

De trui staat op deze dag symbool voor wat we zélf kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Maar je kunt natuurlijk meer doen: denk bijvoorbeeld aan het uitdoen van de lichten, computers (en beamers) bij het verlaten van kamers, thuis of op de werkvloer.

Prijsvraag voor UM’ers
Medewerkers en studenten van de UM kunnen t/m 10 februari hun inschatting van de totale daadwerkelijke CO2-besparing (in %) op Warmetruiendag ten opzichte van een reguliere vrijdag in februari mailen naar: warmsweaterday@maastrichtuniversity.nl
De inzendingen die het dichtst bij de daadwerkelijke besparing zitten, vallen in de prijzen:
1e prijs: Energiepakket ter waarde van € 40
2e prijs: Maastricht University sweater
3e prijs: Dopper waterfles.

De resultaten van de dag zelf alsmede de prijswinnaars worden t.z.t. bekendgemaakt. Prijswinnaars ontvangen tevens persoonlijk bericht.

De Warmetruiendag binnen de UM wordt georganiseerd door Facility Services en het UM Green Office, in samenwerking met de diverse faculteiten. Voor vragen of meer informatie over de dag kun je terecht bij Marc Fisher, Adviseur Duurzaamheid (Facility Services) of Jacqueline Hendrix, Marketing & Communicatie (Faculteit der Rechtsgeleerdheid).

De groenste energie is de energie die je niet gebruikt
De Warmetruiendag wordt jaarlijks op of rond 16 februari gehouden, rond de verjaardag van de inwerkingtreding van het Kyotoprotocol (1997). De bedoeling van het Kyotoprotocol is om de uitstoot van broeikasgassen, die leiden tot klimaatverandering, wereldwijd te verminderen. Deze nationale energiebesparingsactie met het motto ‘de groenste energie is de energie die je niet gebruikt’ wordt georganiseerd door Het Klimaatverbond i.s.m. Greenchoice. Zie ook www.warmetruiendag.nl