03 dec
Studium Generale | Vraag het de wetenschap

Vraag het de wetenschap

De Vraag het de Wetenschap-avonden bieden u, het publiek, de mogelijkheid om meer context te krijgen bij (recent) wetenschappelijk onderzoek. Of een wetenschappelijke uitleg over en toelichting op iets waar u nieuwsgierig naar bent of wat u zich al langer afvraagt. Wetenschappers gaan met u op zoek naar antwoorden op uw vragen en vertellen over de laatste stand van hun onderzoek.

Afgelopen voorjaar stond een Vraag het de Wetenschap-avond gepland. Deze hebben we wegens corona moeten annuleren. Naar aanleiding van onze oproep tot het insturen van een vraag, hebben we toen al vele originele en interessante vragen ontvangen. Hiervan hebben we er uiteindelijk drie geselecteerd.

Hoe zeker zijn de voorspellingen van klimaatonderzoekers?
Wat betekent zeker/onzeker in deze context? Hoe gaan we met die wetenschap om en hoe kan het dat we zo verschillend met deze kennis omgaan?
Dr. Maud Huynen, Research Fellow Global Health Maastricht Sustainability Institute, School of Business and Economics.

Waarom worden we strammer als we ouder worden?
Tot op welk biochemisch niveau is de achteruitgang aantoonbaar en zo ja, is er behalve bewegen en intensief sporten een aangrijpingspunt waarop interventie zou kunnen worden toegepast?
Dr. Tim Snijders, Universitair docent Humane Biologie, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.

Wat is de sociometer-theorie?
Is het gebruik van “sociometers” een valide instrument om organisaties te verbeteren? Wat zijn de ervaringen hiermee en in hoeverre is de toepassing ethisch verantwoord?
Dr. Karlijn Massar, universitair docent toegepaste sociale psychologie, werk en sociale psychologie, Faculty of Psychology and Neuroscience

Meer events