13 dec

On-site Promotie Tuba Aktürk

Double Doctoral degree Maastricht University and Instanbul Medipol University

Promotores: Prof. Dr. Alexander T. Sack, Prof. Dr. Bahar Güntekin, Istanbul Medipol University, Turkey

Trefwoorden: hersenschommelingen, geheugen, neuromodulatie, transcraniale elektrische stimulatie

"Rhythms of cognition- Using transcranial alternating current stimulation to modulate neural oscillations with measurable impact on memory performances"

De in het kader van dit proefschrift uitgevoerde studies onderzochten de functionele rol van verschillende hersenschommelingen die verband houden met de menselijke geheugenverwerking. Belangrijk is dat de conceptuele en technologische benaderingen die in dit proefschrift werden gebruikt het mogelijk maakten neurale schommelingen aan te passen (te moduleren) met een meetbaar effect op zowel neurofysiologische beoordelingen van neurale schommelingen als cognitieve prestaties in verschillende geheugentaken. Dit heeft directe implicaties voor de ontwikkeling van therapeutische neuromodulatie technieken waarmee cognitieve tekorten kunnen worden aangepakt bij patiënten bij wie deze cognitieve tekorten verband houden met ziekte specifieke veranderde mechanismen in de hersenen. Dit wordt aangetoond in dit proefschrift met het voorbeeld van de ziekte van Parkinson.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Engels