Promotie Mw. Elvira C. Loibl, LL.M

Promotores: prof.dr. A.H. Klip, prof.dr. S.W.E. Rutten, prof.dr. E. Wesseling

Trefwoorden: transnationale adoptie, kinderhandel, preventie of "underground" adoptie

“The Transnational Illegal Adoption Market; A Criminological Study of the German and Dutch Intercountry Adoption Systems”

De afgelopen halve eeuw beleefde de opkomst van een transnationale adoptiemarkt voor kinderen die illegaal uit het zuiden van de wereld worden gehaald om te voldoen aan de hoge vraag naar adoptie in het noorden van de wereld. In Duitse en Nederlandse adoptiesystemen kan een aantal criminogene factoren worden geïdentificeerd: de financiële afhankelijkheid van adoptiebureaus van adoptieplaatsingen, de ongereguleerde geldstroom naar de uitzendende landen en het blinde vertrouwen in de integriteit van de buitenlandse adoptiesystemen zijn slechts enkele van de zwakke punten die de handel in kinderen voor adoptiedoeleinden aanmoedigen. Het uitbannen van buitenlandse adoptie zal vrijwel zeker geen einde maken aan de handel in kinderen, maar kan ertoe leiden dat stellen en personen een adoptie uitvoeren via "ondergrondse" middelen zonder enige controle en toezicht. In plaats van adopties te verbieden, moeten de ontvangende landen zich richten op het wegnemen van de zwakke punten in hun adoptiesystemen. Mogelijke hervormingen zijn onder andere: het creëren van verantwoordingsplicht voor adoptiebureaus voor misbruikpraktijken in de uitzendende landen en het verplichten van de agentschappen om meer informatie over de landentarieven te verstrekken en voldoende aan te tonen dat die redelijk zijn.

• 13 mei

Promotie Guleid Jama

"Do Our Children Have Rights? Children’s Rights in the Unrecognised State of Somaliland"

Meer events