Promotie Dhr. Gojko Žarić, MSc
“Neural correlates of (dys)fluent reading acquisition in typically reading and dyslexic children”
Promotores:
- prof.dr. B. Jansma;
- prof.dr. M.W. van der Molen
Co-promotores:
- dr. M. Bonte;
- dr. J. Tijms
Om vloeiend te kunnen lezen is niet alleen een snelle herkenning van geschreven tekst vereist, maar ook een automatische koppeling met spraakgeluiden die deze letters vertegenwoordigen. In dit proefschrift worden de hersenmechanismen die aan beide processen ten grondslag liggen, onderzocht bij negenjarige kinderen die op reguliere wijze lezen dan wel dyslectisch zijn. Aan de hand van metingen van elektrische hersenresponsen hebben we aangetoond dat beperkingen in de neurale koppeling tussen letters en spraakgeluiden verband houdt met de ernst van het gebrek aan vloeiend kunnen lezen bij dyslectische kinderen. Daarnaast komt uit de resultaten van een studie naar dyslexietraining naar voren dat ‘letter-spraakgeluid-training’ (letter-speech sound training) resulteert in een matige verbetering van vloeiend lezen, en dat de mate van verbetering verband houdt met de ernst van het onderliggende gebrek. Het proefschrift was onderdeel van een samenwerkingsproject tussen de UM, UvA en het IWAL. Het werd gefinancierd door de NWO via het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC).
Trefwoorden:
hersenmechanisme, dyslectische kinderen, gebrek aan vloeiendheid, ‘letter-spraakgeluid-training’
Lees ook
-
Promotie Thomas Smejka
"No Snooze, You Lose Sleep Problems After Stroke and Avenues for Treatment"
14 mei -
Promotie Jiaojing Xu
"Uncovering the Link Between Pain Related Cognitive Biases and Pain Interference: A Virtual Reality Approach"
15 mei -
Promotie Giuseppe Marrazzo
"Corpore Cognoscere: Computational Insights into Human Body Perception"
2 jun