14 sep
12:00

Promotie Dhr. Francisco J. Villarroel Ordenes, MSc.

Promotores: prof.dr. K. de Ruyter, prof.dr. M. Wetzels, prof.dr. D. Grewal
Co-promotor: dr. S. Ludwig

Trefwoorden: marketing, big text data, online beoordelingen, sociale media, merkboodschappen, sentimenten, effect

“Language in action, analyzing online consumer-brand communication through the lens of speech act theory”


In dit proefschrift staan de gevolgen van big tekst data voor marketing centraal, zoals online consumentenbeoordelingen van producten en diensten (bijvoorbeeld reviews op Amazon) en merkboodschappen op sociale media (bijvoorbeeld Twitter en Facebook). Er werd gebruikgemaakt van methoden die zijn gebaseerd op theoretische linguïstiek en tekstmining. Uit een analyse van online consumentenbeoordelingen op Amazon bleek dat de sterkte van het sentiment van de boodschappen (zowel impliciet als expliciet beschreven) de toekomstige verkoopcijfers op betrouwbare wijze kon voorspellen. Door de taalkenmerken (zoals het gebruik van retorische figuren) van merkboodschappen op Twitter te bestuderen kon vastgesteld worden welke inhoud, stijl en timing consumenten aanzetten om boodschappen met elkaar te delen.

Lees ook