21 feb
Studium Generale | Lezing

Exoplaneten en de zoektocht naar buitenaards leven

Zijn wij alleen in het heelal? Die vraag houdt ons al duizenden jaren bezig. Het zoeken naar een antwoord werd lange tijd overgelaten aan de verbeeldingskracht van filosofen, dorpsgekken en sciencefictionauteurs. De afgelopen twintig jaar is daar verandering in gekomen met de ontdekking van planeten rond andere sterren dan de zon. De zoektocht naar buitenaards leven staat nu in het middelpunt van de belangstelling. Sterrenkundigen aan de beste universiteiten ter wereld beweren met droge ogen dat ze binnen een paar jaar een tweede Aarde zullen vinden. In deze lezing geeft Lucas Ellerbroek een overzicht van de geschiedenis en recente ontwikkelingen in dit opbloeiende vakgebied.

Sterrenkundige Lucas Ellerbroek (1984) was als kind al gefascineerd door planeten. Tijdens zijn promotie volgde hij van dichtbij met stijgende verbazing de jacht jacht op aliens en schreef hierover het populair-wetenschappelijke boek Planetenjagers, dat vertaald werd in Engels en Spaans. Ellerbroek is bekend van De Wereld Leert Door, RTL Late Night en TEDx. Hij was tevens organisator en presentator van Nerd Nite.

Lucas Ellerbroek is auteur van ‘Planetenjagers’.
“Ellerbroek is een begenadigd auteur. In heldere, korte zinnen loodst hij zijn lezers door een complex vakgebied. Hij verliest zich nergens in details, houdt de grote lijnen uitstekend in het oog en is tegelijkertijd explicateur en verhalenverteller. Weinig professionele sterrenkundigen slagen erin zich zo goed te verplaatsen in de belevingswereld van een groter publiek.” – Govert Schilling, De Volkskrant

Zie ook www.planetenjagers.nl

Meer events