Lezing Merel Noorman Universiteit van Nederland

Wie is er verantwoordelijk bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?

Op donderdag 24 maart zendt de Universiteit van Nederland een college uit van UM-onderzoeker Merel Noorman. De vraag die tijdens haar college centraal staat is: ‘Wie is er verantwoordelijk bij een ongeluk met een zelfrijdende auto?’ Het college maakt onderdeel uit van de collegereeks rondom het thema Toekomstverkeer en wordt om 20.30u uitgezonden op de website van de Universiteit van Nederland

Stel je zit in een zelfrijdende auto en die auto maakt een fout waardoor er een verschrikkelijk ongeluk plaatsvindt: wie is er dan verantwoordelijk? Techniekfilosoof Merel Noorman, verbonden aan de Faculty of Arts and Social Sciences, kijkt naar dit soort vraagstukken vanuit de filosofie en relateert ze aan begrippen als autonomie en verantwoordelijkheid.

Universiteit van Nederland
De Universiteit van Nederland is een online platform, waar de beste wetenschappers van Nederland gratis college geven. Elke werkdag komt er een nieuw college online, en elke week een nieuw thema.