Geldproblemen komen in de beste families voor

Oude taboes rondom armoede en geldstress kunnen nu verdwijnen

Het klinkt wellicht wrang, maar de enorme toename van het aantal huishoudens met geldproblemen herbergt wellicht toch een lichtpuntje. Want de explosieve stijging van de energierekening en de inflatie raken zoveel mensen in ons land dat geldproblemen – voorheen toch vooral een taboe omringd door schaamte – plots bespreekbaar kunnen worden.

„We hebben nu een kans om de taboes rond armoede en geldstress eindelijk eens te slechten, vrij van alle vooroordelen en clichés”, zegt onderzoeker Minou van der Werf van de Universiteit Maastricht (UM). Want juist die oeroude vooroordelen – zo zou armoede toch vooral een kwestie van eigen schuld zijn – houden de problemen mede in stand, vindt Van der Werf. Zij doet op de Brightlands Campus in Heerlen onderzoek naar armoede.

Lees meer in Dagblad de Limburger