19 mei
Studium Generale | Collegereeks

Gezondheidsuniversiteit: Leren over je lijf - Neurologie

In deze reeks staat de neurologie centraal. De neuroloog buigt zich over patiënten met stoornissen aan hersenen, zenuwen en spieren. Ziekten die behandeld worden door een neuroloog zijn onder andere epilepsie, ziekte van Parkinson, dementie, multiple sclerose (ms), nek- of rughernia, spierdystrofie en hersentumoren. In het ziekenhuis zorgt de neuroloog verder voor mensen met een beroerte (herseninfarct of hersenbloeding), meningitis, coma, hersenschudding, hersenkneuzing of andere vormen van hersenletsel.

De Gezondheidsuniversiteit van het Maastricht UMC+ is een initiatief van studenten die hun kennis en vaardigheden graag willen delen met geïnteresseerden. SG ondersteunt dit initiatief van harte en heeft het daarom opgenomen in het programma van de collegereeksen. Elke avond begint met een college van een expert. Daarna volgt een informatiemarkt en een onderwijsgroep, waarbij collega-studenten in kleinere groepen op de stof ingaan. Er is geen specifieke vooropleiding vereist.

De afzonderlijke colleges
1. Anatomie & fysiologie van de hersenen (Sieben / 19 mei)
2. Beroerte & hersenbloedingen (Staals / 26 mei)
3. Epilepsie en coma (Vlooswijk / 2 juni)