04 feb
Studium Generale | De Domijnen

Risicofactoren voor kindermishandeling: waarom melden alleen geen zin heeft

Lichamelijke mishandeling met fysieke sporen is slechts het topje van de ijsberg bij kindermishandeling. Emotionele mishandeling komt meer voor en heeft minstens zulke ingrijpende gevolgen. Psychische problemen van de ouders zijn de belangrijkste risicofactoren voor alle vormen van kindermishandeling. Effectieve preventie betekent dus oog hebben voor de kwetsbaarheid van ouders. De laatste jaren is in Nederland sterk ingezet op het melden van kindermishandeling bij Veilig Thuis, het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar wat er met die melding gebeurt, is nog veel belangrijker. In deze lezing worden evidence-based methoden voor het terugdringen van kindermishandeling gepresenteerd.

Meer events