Promotie Mw. Orsolya Judit Tokaji-Nagy, LL.M
“A legal and empirical investigation into direct selling Industry’s Advocacy in the EU”
Promotor:
- prof.mr. J.M. Smits
Dit proefschrift is het eerste uitgebreide onderzoek naar de interactie tussen EU-wetgeving en de lobby van de directeverkoopbranche. In het proefschrift wordt onderzocht in welke mate de belangenbehartigers van de branche erin zijn geslaagd diverse terreinen van Europese wetgeving te beïnvloeden en welke lobbytechnieken de verschillende spelers uit de lobby van de branche daarvoor gebruiken. De relevantie van dit onderzoek is tweeledig: vanuit een democratisch oogpunt verhoogt dit onderzoek de transparantie van de lobby en de zichtbaarheid van belangenbehartiging. Daarnaast bevat dit proefschrift beleidsaanbevelingen om tot betere regelgeving te komen om ongeregeldheden door onevenwichtige lobbyactiviteiten te verhelpen.
Trefwoorden:
Lobby, transparantie, democratie, sociale rechtvaardigheid, belangenbehartiging directe-verkoop branche
Lees ook
-
Online Promotie Florian Gamper
"A theoretical analysis of consent and coercion in contract law"
10 nov -
Promotie Ibrahim Shehata
"Overriding Mandatory Rules in International Commercial Arbitration, a Comparative Study between France, Switzerland, England and Egypt"
18 nov -
Promotie Justine Richelle
"The Right to Public Participation in Environmental Decision-Making: The Case of Air Quality in the EU and the Member States"
24 nov