23 jan
Studium Generale | Lezing

Het Kalifaatmeisje, een journalistieke zoektocht

Observant, het onafhankelijk universiteitsblad van de Universiteit Maastricht, bestaat in 2019-2020 veertig jaar. Dat wordt dit seizoen gevierd met een aantal publieksevenementen over verschillende aspecten van de journalistiek.

Te gast is dit keer journalist Thomas Rueb. Na een korte lezing gaan (oud)redacteuren van Observant Wammes Bos en Wendy Degens met hem in gesprek.

Toen Thomas Rueb door de vader van de door de politie vastgehouden Syriëganger Laura H. werd benaderd, verwachtte hij een human interest-verhaal van een bedroefde vader - maar hij kreeg wat anders. Voor hij het wist belandde Rueb in een schimmige wereld van privé-militairen, geheime overheidsdocumenten en de vlucht van een Nederlands meisje dat na haar bekering radicaliseerde, naar Syrië vertrok, spijt kreeg en terugkeerde. Uiteindelijk sprak Rueb meer dan 150 uur met Laura, haar vader en andere betrokkenen, en reisde af naar Koerdistan en Irak om Laura’s vlucht te reconstrueren. Het resultaat, Laura H. Het kalifaatmeisje uit Zoetermeer.
Dit boek is aanleiding voor de lezing en het gesprek dat zal gaan over de journalistieke praktijk. Hoe haal je de onderste steen boven? Hoe verhoudt een persoonlijk relaas zich tot de waarheid? Hoe controleer je bijvoorbeeld een verhaal dat zich grotendeels in onveilig gebied in het Midden-Oosten heeft afgespeeld?

Thomas Rueb is schrijver en verslaggever voor NRC Handelsblad. Hij is ook presentator van de dagelijkse podcast NRC Vandaag. Hij won in 2017 de Tegel-publieksprijs. Met zijn boek Laura H. won hij in 2018 de NRC boekenwedstrijd. In 2019 volgde de Brusseprijs voor het beste journalistieke boek en de Hebban Debuutprijs.

Ondersteund door en georganiseerd in samenwerking met Observant.

Meer events