Europese Hof van Justitie doet uitspraak in de X-case omtrent recht op hypotheekrenteaftrek

Nieuwsfeit:

Donderdag 9 februari 2017 heeft het Europese Hof van Justitie arrest gewezen in de X-zaak, HvJ EU 9 februari 2017, zaak C-283/15, ECLI:EU:C:2017:102. De casus betreft een in Spanje wonende belastingplichtige die in 2007 60% van zijn inkomen uit Nederland verwierf en 40% uit Zwitserland. In Spanje heeft de belastingplichtige geen inkomen. De vraag is of de negatieve inkomsten uit de in Spanje gelegen eigen woning in mindering kunnen worden gebracht op het inkomen in de werkstaten?

Het Hof beslist dat het vrij verkeer van vestiging (art. 49 VWEU) eraan in de weg staat dat een lidstaat waarvan de belastingwetgeving de aftrek van negatieve inkomsten uit eigen woning toestaat, die aftrek weigert aan een buitenlands belastingplichtige die in die lidstaat 60% van zijn inkomen verwerft en in zijn woonstaat geen inkomen ontvangt. Een buitenlands belastingplichtige die werkzaam is in meer landen en die nauwelijks of geen inkomen in de woonstaat inkomen geniet, kan toch aftrekposten genieten in de werkstaten naar verhouding van het aandeel van inkomen.

Deze uitspraak kan als baanbrekend worden gezien en is een volgende stap van de zogenoemde Schumacker-doctrine. In het Schumacker-arrest werd geoordeeld dat de werkstaat van de buitenlands belastingplichtige de aftrekposten e.d. in acht moet nemen als nagenoeg geheel of geheel van het inkomen in die werkstaat wordt verdiend. Nederland hanteert momenteel de regel dat 90% van het inkomen in Nederland moet worden verdiend om als kwalificerende buitenlands belastingplichtige te gelden (en daarmee in aanmerking te komen voor aftrekposten). De X-case heeft ongetwijfeld gevolgen voor deze wetgeving. We zijn benieuwd hoe de Nederlandse wetgeving na dit arrest eruit zal zien.

Het Institute for Transnational and Euregional Cross Border Cooperation and Mobility / ITEM heeft overigens vorig jaar in de grenseffectenrapportage aandacht besteed aan de problematiek rondom de kwalificerende buitenlands belastingplichtige.

• Lilian Tsourdi, universitair hoofddocent Internationaal en Europees Recht, onderzoekt hoe zowel de opzet als de uitvoering van de EU-immigratie- en asielwetgeving kan worden verbeterd. Hoe zijn we tot deze disfunctionele status quo gekomen?

• De consultatieronde over de komende ITEM grenseffectenbeoordeling 2023 gaat hierbij van start! Grijp uw kans om uw ervaring te delen met ITEM! Dossier suggesties kunnen t/m 26 februari 2023 aangedragen worden.

• Grensoverschrijdend ondernemen in de Euregio Maas-Rijn (EMR), dat wil zeggen ondernemen in het grensgebied tussen België, Nederland en Duitsland, biedt veel kansen. Maar wat zijn de algemene vereisten voor het starten als bedrijf in de verschillende landen? Waar moet ik op letten als ondernemer? Dit...