Enquête Bachelor studenten: interesse in minor duurzame ontwikkeling
Vanaf april t/m juli 2019 heeft er een enquête onder bachelor studenten plaatsgevonden om te peilen of ze geïnteresseerd waren in deelname aan een nog op te zetten minor over duurzame ontwikkeling. De resultaten van de enquête waren over het algemeen positief tegenover een minor. De taskforce Sustainable UM2030 heeft nu een projectplan geschreven om de minor mogelijk te maken vanaf het academische jaar 2020-2021. Het uiteindelijke doel van het opzetten van zo’n minor is om meer onderwijs over duurzame ontwikkeling op de hele universiteit te bevorderen.
Resultaten
Op de afbeelding kun je zien op welke faculteiten de respondenten studeren. De meeste reacties kwamen van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, de Faculty of Science and Engineering en de Faculteit der Cultuur-en Maatschappijwetenschappen.
Wat betreft interesse in de minor, gaf van de respondenten (N = 328) 45% aan extreem geïnteresseerd te zijn, 28 % erg geïnteresseerd, 16% matig geïnteresseerd en 8% een beetje geïnteresseerd. 2 % gaf aan helemaal niet geïnteresseerd te zijn. Dus we kunnen concluderen dat een meerderheid van de respondenten geïnteresseerd is in een minor over duurzame ontwikkeling.
Studenten zijn ook gevraagd naar welke onderwerpen ze het liefst willen behandelen in de minor. De studenten konden 5 onderwerpen uit een lijst kiezen, en kozen daarbij een grote variëteit aan onderwerpen. De volgende onderwerpen werden het meest gekozen: Global Challenges, Environmental Change, Public Policy, International Law, Human Behaviour, Human Health, and Production & Consumption.
Vervolgstappen
De resultaten van de enquete zijn informatief en bruikbaar voor een UM-brede minor duurzame ontwikkeling. De resultaten zijn onderdeel van het projectplan dat is goedgekeurd door de taskforce Sustainable UM2030. Nu moet het plan hogerop in de organisatie worden goed gekeurd. Daarna wordt er een team van docenten, studenten en onderwijsspecialisten opgezet om de minor vorm te gaan geven.
Achtergrond
Maastricht University (UM) is in 2018 gestart met het programma Sustainable UM2030. Binnen dit programma is het team Onderwijs voor duurzame ontwikkeling van start gegaan, om de UM op het gebied van onderwijs een duurzamere universiteit te maken. Hierbij werkt het team samen met Green Office. Het doel wat betreft onderwijs is om studenten van competenties te voorzien (combinaties van kennis, vaardigheden, waarden en houding) die studenten in staat stellen om als burger en professional bij te dragen aan een duurzame wereld. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten studenten de complexiteit, onzekerheid, afwegingen en risico’s wat betreft mondiale en lokale uitdagingen begrijpen. Want uiteindelijk is duurzame ontwikkeling complex en normatief.
Voor meer informatie over de minor kun je contact opnemen met Ron Cörvers of Ceren Pekdemir.
Lees ook
-
In 2024 verwelkomde de Universiteit Maastricht haar 100.000ste alumna, vlak voor het 50-jarig jubileum in 2026. Job Metsemakers, een van de eerste studenten, blikt terug op de beginjaren van de universiteit, haar rol in het medische onderwijs en wereldwijde invloed, en viert de groei en verbondenheid met alumni.
-
Goede interprofessionele samenwerking leidt tot beter ervaren zorg, betere resultaten in de gezondheidszorg en duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals. Als katalysator voor een betere gezondheidszorg is het nodig dat studenten zich voorbereiden op interprofessionele samenwerking.
-
De European Research Council heeft professor Nancy Bocken een ERC Proof of Concept beurs toegekend