28 nov
Studium Generale | Vraag het de wetenschap

Vraag het de wetenschap

Van de vele vragen die we de afgelopen maanden ontvingen nadat we de Vraag het de wetenschap avond hadden aangekondigd, hebben we er uiteindelijk vier geselecteerd. Omdat er veel vragen tussen zaten over het brein en het geheugen hebben we deze vragen als themalijn voor de avond genomen.

De Vraag het de Wetenschap-avond biedt u – het publiek –  de mogelijkheid om toelichting en uitleg te krijgen over iets wat u zich afvraagt of waar u al langer gewoon nieuwsgierig naar bent. Wetenschappers gaan met u op zoek naar antwoorden op deze vragen en vertellen over de laatste stand van hun onderzoek.

Vanavond gaan vier wetenschappers met u op zoek naar antwoorden op de prikkelende vragen die uzelf hebt gesteld rond het thema het brein. Hieronder vindt u de vragen die we hebben geselecteerd:

1. Wat zijn spiegelneuronen en kan ik die “trainen”?
Spreker: Job van den Hurk, neurowetenschapper, wetenschappelijk manager bij imaging center Scannexus en assistant professor in cognitieve neurowetenschappen.

2. Wat is het Human Brain Project? Hoe is de opzet, omvang, en wat is de doelstelling?
Spreker: Mario Senden, postdoctoral onderzoeker binnen het Human Brain Project, Department of Cognitive Neuroscience, Faculty of Psychology and Neuroscience.

3. Wat we inmiddels over ons bewustzijn? Wat is de laatste stand van de wetenschap hierover?
Spreker: Manuela Heins, universitair docent University College Maastricht

4. Soms vergeet je een naam direct, en dat doet je dan niks. Maar soms ben je een naam vergeten die je per se wilt weten. Hoe kan het dat de een beter onthoudt en het geheugen van de een beter is in namen en van de ander in gezichten of cijfers bijvoorbeeld?
Spreker: Rudolf Ponds, Klinisch neuropsycholoog, hoogleraar medische psychologie, MUMC+

Meer events