22 sep

Promotie Mw. Tanja S. van Veldhuizen, MSc.

Joint Degree University of Gothenburg-UM

Promotores: prof.dr. P.J. van Koppen, prof.dr. P.A. Granhag, Sw
Co-promotores: dr. R. Horselenberg, dr. S. Landström, Sw

Trefwoorden: asielzoekers, geloofwaardigheid, vraagstelling, herkomst, interviews

“Where I come from and how I got here: assessing credibility in asylum cases”

Asielzoekers moeten een geloofwaardig verhaal vertellen over wie zij zijn, waar ze vandaan komen, en waarom ze gevlucht zijn. Asielambtenaren onderzoeken dit verhaal in verschillende interviews. Uit dit proefschrift blijkt dat asielambtenaren veel gesloten vragen stellen die asielzoekers weinig ruimte geven om hun verhaal in eigen woorden te vertellen. De vragen sluiten bovendien vaak niet aan bij wat de meeste mensen over hun thuisomgeving weten.  Zij vormen onvoldoende een toets van de waarheid. Het onderzoek laat ook zien hoe het beter kan: meer open vragen stellen op een manier die aansluit bij de belevingswereld van de asielzoeker.

Het onderzoek in dit proefschrift is gefinancierd met een beurs binnen het Erasmus Mundus Joint Doctorate – Legal Psychology (EMJD-LP) programma toegekend aan Tanja van Veldhuizen (FPA 2013-0036/SGA 2013-1438).

• 13 mei

Promotie Guleid Jama

"Do Our Children Have Rights? Children’s Rights in the Unrecognised State of Somaliland"

Meer events