Algemene privacyverklaring UM

Inleiding  
Jouw privacy is belangrijk voor de Universiteit Maastricht (UM) en daarom gaat de UM zorgvuldig om met je gegevens. De UM is de verwerkingsverantwoordelijke voor jouw persoonsgegevens. Hoe de UM omgaat met persoonsgegevens is uiteengezet in deze privacyverklaring.  

Het kan zijn dat je persoonsgegevens voor een specifiek doel worden verzameld en verwerkt. Wanneer dat specifieke doel niet uitdrukkelijk in deze privacyverklaring staat vermeld, word je vooraf in een aparte privacyverklaring geïnformeerd over dat specifieke doel. 

Contactgegevens 
Heb je vragen over deze privacyverklaring, wil je meer weten over hoe de UM omgaat met persoonsgegevens of heb je misschien een klacht, dan kan je terecht bij:

Universiteit Maastricht 
T.a.v. Functionaris voor gegevensbescherming 
Postbus 616 
6200 MD Maastricht privacy@maastrichtuniversity.nl 

Je kunt de functionaris voor gegevensbescherming van de UM bovendien rechtstreeks bereiken via fg@maastrichtuniversity.nl

Welke persoonsgegevens de UM verwerkt 
De UM verwerkt persoonsgegevens altijd met een doel en verwerkt niet meer gegevens dan noodzakelijk is voor dat doel. Een algemeen overzicht van deze doeleinden vinden je verderop in deze privacyverklaring. 

De UM verkrijgt persoonsgegevens rechtstreeks van jou of van een derde die deze persoonsgegevens met de UM mag of moet delen. 

Hieronder vind je een overzicht van de categorieën van (bijzondere) persoonsgegevens die de UM kan verwerken: 

 

Categorie persoonsgegevens Voorbeelden
NAW-gegevens naam, adres, postcode, woonplaats
Leeftijdsgegevensleeftijd en geboortedatum 
Contactgegevense-mailadres(sen) en telefoonnummer(s) 
Geslacht 
NationaliteitTweede/derde nationaliteit, geboorteplaats 
Opleiding en werkervaring CV, getuigschriften, diploma’s, certificaten. 
Financiële gegevens IBAN, creditcardgegevens, salaris, inkomen, declaraties.
Identificatiegegevens BSN-nummer, nummer identiteitsbewijs, pasfoto 
Gegevens inzake studentendossier Studievoortgang, cijfers, (afgeronde) opleiding, beoordelingen, studiekeuzecheck, student ID, bindend studieadvies, incidentenregistratie, toekenningen uit fondsen (bijvoorbeeld het profileringsfonds). 
Gegevens inzake alumni E-mailadres, correspondentieadres, taalvoorkeur, telefoonnummer, nationaliteit, studiegegevens, carrièreinformatie, informatie over interactie met UM (zoals deelname aan evenementen), details over relatiestatus, inschrijving nieuwsbrieven, instellingen alumnikringen, persoonsgegevens gedeeld voor een bepaald doel (dieetwensen bijvoorbeeld), financiële informatie gerelateerd aan sponsoring. 
AccountgegevensInloggegevens, social media accounts, IPadressen 
Locatiegegevenslogginggegevens, IP-adres, gebouwtoegangsgegevens
Gebruiksgegevens van faciliteiten van UM logginggegevens; IP-adres, locatiegegevens.
Biometrische gegevensPasfoto
Foto’s en videobeelden Beelmateriaal, promotiemateriaal, camerabeelden. 
Medische gegevensGegevens over ziekte en verzuim, , gegevens over fysieke of bijzondere studievertraging, 
Wetenschappelijk onderzoek Gegevens (gecreëerd) in het kader van wetenschappelijk onderzoek. 

 

Bijzondere persoonsgegevens zijn gegevens van gevoelige aard. Bijvoorbeeld gegevens waaruit jouw ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religie of levensbeschouwing, lidmaatschap van een vakbond of jouw seksuele geaardheid blijkt. Daarnaast zijn gegevens over je gezondheid, genetische gegevens of biometrische gegevens waarmee je geïdentificeerd kan worden (zoals een vingerafdruk) eveneens bijzondere persoonsgegevens. De UM verwerkt bijzondere persoonsgegevens enkel wanneer dit wettelijk is toegestaan. 

Doeleinden
De UM verwerkt persoonsgegeven voor de volgende doeleinden: 

  • Onderwijsactiviteiten; 
  • Alumni-activiteiten; 
  • Wetenschappelijk onderzoek; 
  • Bedrijfsvoering. 

 

Onderwijs
De UM verwerkt in het kader van haar onderwijsactiviteiten persoonsgegevens van (aankomend) studenten voor de volgende doelen: 

  • Het vaststellen van de identiteit van (potentiële) studenten; 
  • Het informeren van potentiële studenten over opleidingen van de UM; 
  • Het werven van nieuwe studenten en het promoten van de UM; 
  • Het uitvoeren van de studiekeuzecheck; 
  • Het verrichten van administratieve handelingen met betrekking tot aanmelding, in- en uitschrijving en het berekenen, vastleggen en innen van college- en examengelden; 
  • Het beoordelen van vooropleidingen en het verzorgen van loting, matching en selectie; 
  • Het inschrijven van studenten voor vakken en tentamens en het registreren van aanwezigheid; 
  • Het aanbieden en leveren van onderwijsmiddelen, IT-faciliteiten en horecavoorzieningen; 
  • Het ondersteunen van studenten met een functiebeperking; 
  • Het opnemen van hoorcolleges; 
  • Het aanbieden van digitale content via de Universiteitsbibliotheek; 
  • Het meten en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijsvoorzieningen; 
  • Het voorbereiden van beleidsbeslissingen op het gebied van het onderwijs en het creëren van managementinformatie voor de bestuursorganen binnen de UM; 
  • Het aanbieden van aanvullend onderwijs, stages, carrièrevoorbereiding en andere extracurriculaire activiteiten; 
  • Het organiseren en houden van universitaire verkiezingen; 
  • Het vastleggen van studieresultaten, tentamenuitslagen, examenresultaten en het verzorgen van diplomering; 
  • Het adviseren en ondersteunen van studenten en beoordelen van bijzondere omstandigheden rondom een bindend studieadvies;
  • Het adviseren over en afhandelen van klachten en bezwaar- en beroepszaken;
  • Het voldoen aan de wettelijke plicht om diploma’s van alumni te bewaren; 
  • Het beveiligen van de universitaire gebouwen; 
  • Het beveiligen van informatie en IT-voorzieningen en het borgen van een goede werking ervan. 

 

Alumni-activiteiten
De UM verwerkt in het kader van alumni-activiteiten persoonsgegevens van alumni voor de volgende doelen: 

  • Het werven van fondsen onder alumni; 
  • Het onderhouden van (digitaal) contact met alumni; 
  • Het doen van onderzoek naar en onder alumni; 
  • Het bieden van dienstverlening aan alumni. 

 

Onderhouden contact 
Na het afstuderen onderhoudt de UM contact met haar alumni via het e-mailadres dat zij hebben doorgegeven bij de inschrijving. De alumnus kan zich op elk gewenst moment uitschrijven voor dergelijke berichten. 

Analyse gegevens 
Om alumni die zich hiervoor hebben aangemeld te voorzien van informatie die voor hun relevant is, worden gegevens die door alumni aan de UM beschikbaar zijn gesteld geanalyseerd. Hierbij wordt er gekeken naar voorkeuren, interesses en gedrag. Bijvoorbeeld, de deelname van een alumnus aan activiteiten georganiseerd voor alumni. Deze verwerking heeft geen rechtsgevolgen voor alumni.  

Onderzoek
De UM kan je persoonsgegevens verwerken in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Dit doet de UM ten behoeve van het algemeen belang, belangen van relaties van de UM en/of gerechtvaardigde belangen van de UM zelf. Je wordt hierover altijd specifiek geïnformeerd, en waar nodig om toestemming gevraagd, wanneer dat vereist is op grond van de wet. 

Bedrijfsvoering
De UM verwerkt in het kader van haar bedrijfsvoering persoonsgegevens voor de volgende doeleinden: 

  • Het voorbereiden van beleidsbeslissingen op het gebied van de bedrijfsvoering en het creëren van managementinformatie voor de bestuursorganen binnen de UM; 
  • Het organiseren en houden van universitaire verkiezingen; 
  • Het afhandelen van klachten en bezwaar- en beroepszaken en het behandelen van andere juridische zaken; 
  • Het voeren van een financiële administratie en het opstellen en laten goedkeuren van jaarrekeningen en begrotingen; 
  • Het maken van beeldmaterialen tijdens evenementen; 
  • Het uitvoeren van marketingactiviteiten; 
  • Het (laten) uitvoeren van (interne) audits; 
  • Het trainen van nieuwe medewerkers en het waarborgen van de kwaliteit van de telefonische service; 
  • De jaarverslaglegging van de UM; 
  • Het doorlopen van accreditatie- en certificeringsprocessen; 
  • Het aanbieden en leveren van producten en diensten; 
  • Het inkopen van producten en diensten en het beheren van contracten; 
  • Het beveiligen, onderhouden en exploiteren van de universitaire gebouwen; 
  • Het beveiligen van informatie en van de goede werking van IT-voorzieningen; 
  • Het meewerken aan politieonderzoek; 
  • Het informeren van contactpersonen van studenten en medewerkers in geval van nood; 
  • Het bijhouden van een incidentenregister en meldingen betreffende (vermoedens van) huiselijk geweld en/of kindermishandeling; 
  • Het samenstellen van gebruikersstatistieken ten aanzien van voorzieningen van de UM. 
     

UMcard
De UMcard maakt het mogelijk de faciliteiten die de UM, en waar relevant het azM, biedt te gebruiken. Elke student ontvangt bij zijn inschrijving een UMcard. De UMcard geldt binnen de UM als identificatiebewijs. De UMcard kan worden gebruikt voor de volgende doeleinden: 

  • Toegangscontrole (gebouwen en parkeerterreinen); 
  • Betalingen; 
  • Bibliotheektoepassingen; 
  • Identificatie; 
  • Statistische gegevens over gebruik om gebouwen en terreinen efficiënt te exploiteren; 
  • Monitoring misbruik UMcard. 

 

Cameratoezicht
De UM maakt gebruik van camera’s voor de volgende doeleinden:  

  • de bescherming van de veiligheid en gezondheid van medewerkers, studenten en bezoekers van de UM; 
  • de beveiliging van de toegang tot gebouwen en terreinen van de UM; 
  • de bewaking van zaken die zich in gebouwen of op terreinen van de UM bevinden; 
  • het vastleggen van incidenten; en 
  • het reguleren van verkeersstromen voor studenten, medewerkers en bezoekers van de UM. 

     

 

De camerabeelden worden maximaal 7 kalenderdagen bewaard. Indien er sprake is van gegronde redenen, worden de camerabeelden langer bewaard. Hier kan sprake van zijn wanneer er een incident is vastgelegd op de camerabeelden. Deze beelden worden dan bewaard zolang dat noodzakelijk is in het kader van nader onderzoek, eventueel te treffen maatregelen en tot het geconstateerde incident is afgehandeld

Nieuwsbrief
De UM stuurt studenten wekelijks UM-nieuws en mededelingen van het College van Bestuur en/of de decaan van je faculteit per e-mail. Het is niet mogelijk voor deze nieuwsbrieven uit te schrijven, tenzij je alumnus bent. 

Daarnaast biedt de UM andere nieuwsbrieven aan. Voor deze nieuwsbrieven kun je je inschrijven. Wanneer je je inschrijft voor een dergelijke nieuwsbrief ontvang je deze op het door jou opgegeven emailadres tot je je weer uitschrijft via de optie die in deze nieuwsbrieven wordt aangeboden. 

Om de efficiëntie en relevantie van de bovengenoemde nieuwsbrieven te kunnen meten, worden er statistieken bijgehouden over de interactie door de ontvangers met de gestuurde informatie
 

UM Magazine
De UM hecht veel waarde aan haar relaties met derden. Om die reden verstuurt de UM periodiek het UM Magazine per post wanneer je een relatie hebt met de UM. Je hebt altijd het recht om je af te melden voor het UM Magazine. Daarvoor kan je contact opnemen met de UM via magazine@maastrichtuniversity.nl of +31 43 388 5222. 

ICT faciliteiten, waaronder het (wifi)netwerk 
Wanneer je gebruik maakt van ICT-faciliteiten van de UM, waaronder het (wifi)netwerk, worden er automatisch persoonsgegevens verzameld, zoals het identificatienummer (MAC-adres) en technische kenmerken van jouw apparaat, je inlogcode en je IP-adres. Deze worden enkel gebruikt om de integriteit en de veiligheid van de voorzieningen te bewaken en om misbruik te voorkomen. Deze gegevens worden na zes maanden verwijderd, tenzij een langere bewaartermijn noodzakelijk is om een incident af te kunnen handelen. De voorwaarden voor het gebruik van de ICT-faciliteiten zijn nader toegelicht in de Acceptable Use Policy (AUP). 

Mocht je gebruik maken van ICT faciliteiten voor illegale activiteiten of anderzins tegen de regels in de AUP, dan kan, naast andere te nemen maatregelen, de toegang van het apparaat waarmee je gebruikmaakt van het UM netwerk worden geblokkeerd. 

De UM website

Cookies 
De UM website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die op je computer, mobiele telefoon of tablet worden geplaatst op het moment dat je pagina’s van de UM website opvraagt. Wanneer je de UM website op een ander moment weer bezoekt, kan de informatie die in de cookie zit opgeslagen weer door de servers van de UM worden uitgelezen. De website van de UM gebruikt cookies, net zoals vrijwel alle websites, om je de best mogelijke gebruikservaring te bieden wanneer je onze website bezoekt. 

De UM gebruikt cookies zodat: 

  • je bepaalde voorkeuren tijdens en tussen bezoeken aan de UM website slechts eenmalig hoeft te in te stellen; 
  • de snelheid van de website verbeterd wordt; 
  • je bepaalde pagina’s kunt delen via social media zoals Facebook en Twitter; 
  • het gebruik van de website kan worden geanalyseerd; en 
  • de UM de site kan optimaliseren en de inhoud kan verbeteren. 

 

In het Cookiebeleid van de UM lees je meer over de cookies die worden gebruikt door de UM.   

Beveiligde verbinding
Wanneer je de website van de UM bezoekt is er sprake van een beveiligde verbinding tussen jouw device en de UM website.  

Opnames colleges
Als een service aan haar studenten kan de UM colleges opnemen. zodat studenten deze in een later stadium terug kunnen kijken. Dit kan een audio- of audio- en video-opname zijn. 

Studenten worden zoveel als mogelijk buiten beeld gehouden door camera’s zoveel mogelijk op een vaste plaats te zetten en studenten vooraf te attenderen op de opname. 

Indien je in een opname van een college herkenbaar in beeld bent en je wilt dit niet, dan kan je dat schriftelijk bij de beheerder van MediaSite van jouw faculteit aangeven. De beheerder van MediaSite van je faculteit zal waar mogelijk maatregelen (laten) nemen om je alsnog onherkenbaar te maken in de opname. 

Het systeem dat het terugkijken van colleges mogelijk maakt houdt gebruikerstatistieken bij, bijvoorbeeld hoe lang een college is gekeken en door wie. De beheerder van MediaSite van jouw faculteit heeft toegang tot deze statistieken, maar verstrekt deze alleen in geanonimiseerde vorm aan anderen, waaronder docenten. De UM heeft een gerechtvaardigd belang bij het bijhouden van deze statistieken, omdat ze worden gebruikt voor het verbeteren van de service richting studenten en er maatregelen zijn genomen om de inbreuk op de privacy van studenten te beperken tot een minimum. 

Opnames van colleges worden alleen beschikbaar gesteld aan de studenten die zijn ingeschreven voor het vak waar het college betrekking op heeft; ze worden niet openbaar toegankelijk voor iedereen.  

Gastdocenten 
Aan gastdocenten wordt middels een toestemmingsformulier gevraagd om toestemming voor het maken van een opname. Deze toestemming mag te allen tijde worden ingetrokken. Het intrekken van toestemming heeft geen terugwerkende kracht. 

Opname telefoongesprekken
Wanneer je telefonisch contact opneemt met de UM, meer specifiek het Student Service Centre, kan het zijn dat het telefoongesprek tussen jou en de UM-medewerker wordt opgenomen. Dat wordt vooraf aangekondigd. Telefoongesprekken worden opgenomen om (nieuwe) medewerkers te trainen, maar ook voor het monitoren van de kwaliteit van de telefoongesprekken.  

De UM heeft een gerechtvaardigd belang bij het opnemen van telefoongesprekken, omdat de opnames de UM in staat stellen haar service te verbeteren, terwijl de inbreuk op het privacy van de studenten beperkt is. De opnames worden gedurende 6 maanden bewaard en daarna automatisch verwijderd. 

Beeldopnames
Tijdens door de UM georganiseerde evenementen en bijeenkomsten kunnen er beeldopnames worden gemaakt. Onder beeldopnames wordt verstaan foto’s en video’s. Dit wordt vooraf en/of ter plaatse aangekondigd door de UM.  

Afhankelijk van de omstandigheden waaronder de beeldopnames worden gemaakt, heeft de UM een gerechtvaardigd belang (journalistiek belang) bij het maken en publiceren van de beeldopnames. In overige gevallen zal er toestemming worden gevraagd voor het maken en publiceren van beeldopnames. 

Op welke grond de UM persoonsgegevens verwerkt 
Wanneer de UM jouw persoonsgegevens verwerkt, dan wordt deze verwerking gebaseerd op een verwerkingsgrond. Een verwerkingsgrond is de reden waarom persoonsgegevens worden verwerkt. 

De UM verwerkt jouw persoonsgegevens voornamelijk voor de vervulling van haar publieke taken op het gebied van het verzorgen van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Echter, de UM kan jouw persoonsgegevens ook verwerken op grond van: 

  • De uitvoering van een overeenkomst met jou; 
  • Het nakomen van een wettelijke plicht die rust op de UM; 
  • De bescherming van jouw vitale belangen of die van een ander; 
  • De behartiging van het gerechtvaardigd belang van de UM of een derde; 
  • Jouw toestemming. 

 

Verdere verwerking 
Het uitgangspunt is dat de UM persoonsgegevens gebruikt voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. In sommige gevallen gebruikt de UM de verzamelde persoonsgegevens ook voor andere doeleinden. Deze doeleinden moeten in ieder geval verenigbaar zijn met het oorspronkelijke verwerkingsdoel. Voordat verdere verwerking plaats vindt wordt er daarom zorgvuldig beoordeeld of het nieuwe doel verenigbaar is met het oorspronkelijke doel van verwerking. 

Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is verdere verwerking van persoonsgegevens voor historische, statistieke of wetenschappelijke doeleinden verenigbaar met het oorspronkelijke doel van de verwerking.  

Bewaartermijnen
Persoonsgegevens worden door de UM niet langer bewaard dan noodzakelijk is om het doel van de verwerking te realiseren. Voor elke verwerking is door de UM een bewaartermijn vastgesteld. Als deze bewaartermijn kan worden verlengd, dan is ook vastgesteld aan welke voorwaarden moet zijn voldaan om de bewaartermijn te verlengen.

In sommige gevallen geldt voor de UM een wettelijke bewaarplicht, bijvoorbeeld op grond van Archiefwet. Hierbij kan je denken aan de Archiefwet die de UM verplicht behaalde diploma’s 30 jaar te bewaren. De bewaartermijnen op grond van de Archiefwet zijn gespecificeerd in het Basisselectiedocument Wetenschappelijk Onderwijs (BSD WO), https://www.nationaalarchief.nl/archiveren/kennisbank/bsd-universiteiten-1984 zie hiervoor: 

Ook kunnen persoonsgegevens langer worden bewaard voor historische, statistische en wetenschappelijke doeleinden. 

Indien je de bewaartermijn van een specifieke verwerking wilt weten, kan je contact opnemen met de UM via: 

Universiteit Maastricht 
T.a.v. Functionaris voor gegevensbescherming 
Postbus 616 
6200 MD Maastricht 
privacy@maastrichtuniversity.nl 

Je kunt de functionaris voor gegevensbescherming van de UM bovendien rechtstreeks bereiken via fg@maastrichtuniversity.nl.

Ontvangers van persoongegevens
Binnen de UM zijn er maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat enkel de personen die je persoonsgegevens moeten verwerken toegang daartoe hebben. Daarnaast kan de UM onder de navolgende omstandigheden gegevens met partijen buiten de UM delen. 

Aan de UM gelieerde derden 
De UM kan persoonsgegevens delen met partijen die aan de UM zijn verbonden of gelieerd. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het Universiteitsfonds Limburg of het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Met deze partijen zijn, wanneer de wet dat voorschrijft, schriftelijke afspraken gemaakt over de verwerking en beveiliging van persoonsgegevens.
 

Overheidsinstanties 
De UM kan persoonsgegevens delen met andere overheidsinstanties wanneer dat wettelijk verplicht is. Hierbij kan je denken de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Ook in geval van andere dwingende gerechtvaardigde gronden, zoals het doen van aangifte bijvoorbeeld bij diefstal of het meewerken aan een (politie)onderzoek, kunnen persoonsgegevens worden gedeeld met andere overheidsinstanties. 

Andere onderwijsinstellingen 
De UM kan je persoonsgegevens delen met andere onderwijsinstellingen wanneer dit nodig is voor het bieden van onderwijs gezamenlijk met die instelling of het doen van wetenschappelijk onderzoek gezamenlijk met die instelling. De UM maakt schriftelijke afspraken met deze partijen over de verwerking en beveiliging van persoonsgegevens.  

Derden 
De UM deelt gegevens met derden wanneer dat noodzakelijk is voor het uitoefenen van haar taken. Hierbij kan je denken aan leveranciers van software waarmee persoonsgegevens worden verwerkt of andere dienstverleners die persoonsgegevens nodig hebben om hun diensten te leveren. De UM maakt met deze partijen schriftelijke afspraken over de verwerking en beveiliging van persoonsgegevens. 
 

Internationale verwerkingen
Het is mogelijk dat je persoonsgegevens door de UM worden gedeeld met een partij buiten de Europese Unie of een internationale organisatie. De UM zorgt ervoor dat er ook buiten de EU zorgvuldig met je persoonsgegevens wordt omgegaan en dat de verwerking op een veilige manier plaatsvindt. 

Sommige landen zijn door de Europese Unie aangemerkt als landen met een adequaat gegevensbeschermingsniveau. Dat wil zeggen dat het wettelijke niveau van gegevensbescherming minimaal net zo hoog is als binnen de EU. In dat geval hoeft de UM geen aanvullende maatregelen te nemen. 

De Verenigde Staten zijn door de EU niet aangemerkt als adequaat land. Partijen kunnen wel aansluiten bij het EU-US Privacy Shield. Dan tonen ze door middel van certificering aan dat hun niveau van gegevensbescherming voldoende is. In dat geval hoeft de UM geen aanvullende maatregelen te nemen. 

Als het beschermingsniveau in een land niet adequaat is bevonden door Europese Unie en de betreffende organisatie is niet aangesloten bij het EU-US Privacy Shield, dan sluit de UM een overeenkomst met de betreffende partij op basis van standaardbepalingen inzake gegevensbescherming die door de Europese Commissie zijn vastgesteld of andere volgens de AVG passende waarborgen. Wil je hier meer informatie over ontvangen, dan kan je contact opnemen met de UM via: 

Universiteit Maastricht 
T.a.v. Functionaris voor gegevensbescherming 
Postbus 616 
6200 MD Maastricht 
privacy@maastrichtuniversity.nl 

Je kunt de functionaris voor gegevensbescherming van de UM bovendien rechtstreeks bereiken via fg@maastrichtuniversity.nl.

Jouw rechten
De privacywetgeving geeft jou een aantal rechten met betrekking tot je persoonsgegevens. Hieronder staat uitgelegd hoe je jouw rechten kan uitoefenen en welke rechten je hebt. 

Uitoefenen rechten 
Wanneer je een van de onderstaande rechten wilt uitoefenen kan je daarvoor het formulier voor AVGverzoeken invullen. Je kan ook schriftelijk contact opnemen met privacy@maastrichtuniversity.nl of rechtstreeks met de functionaris voor gegevensbescherming via fg@maastrichtuniversity.nl. 

De UM zal je binnen een maand na ontvangst van jouw verzoek informeren of en hoe er gevolg wordt gegeven aan jouw verzoek. Deze termijn kan tweemaal met één maand worden verlengd. Als de termijn wordt verlengd, word je hier tijdig over geïnformeerd. 

Legitimatie 
Om er zeker van te zijn dat informatie wordt gedeeld met de juiste persoon, kan de UM jou om legitimatie vragen als je je rechten uitoefent. Wanneer je jezelf legitimeert met een identiteitsbewijs, is het raadzaam hiervoor de KopieID App te gebruiken. Dit is een app gemaakt door de overheid waarmee je de kopie van jouw identiteitsbewijs kan voorzien van een watermerk en de gegevens die niet nodig zijn kan doorstrepen. De UM vraagt je om in ieder geval je BSN-nummer, pasfoto en de zogenaamde Machine Readable Zone onder aan het document onleesbaar te maken. 

Kosten van uitoefening van je rechten Het uitoefenen van je rechten onder de privacywetgeving is gratis. Als je om bijkomende kopieën verzoekt kan de UM hiervoor administratieve kosten in rekening brengen. Hierover word je vooraf geïnformeerd. 

Wanneer je verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name wanneer je eenzelfde verzoek herhaaldelijk indient, kan de UM administratieve kosten in rekening brengen voor het voldoen aan je verzoek of weigeren te voldoen aan het verzoek. Hierover word je schriftelijk geïnformeerd. 

Recht van inzage 
Je hebt het recht om te weten of je persoonsgegevens door de UM worden verwerkt. Als dat zo is, dan heb je ook het recht om te weten welke gegevens dat zijn, voor welk doel ze worden verwerkt, of en met wie ze worden gedeeld en hoe lang ze worden bewaard. Je hebt geen recht op inzage in andermans persoonsgegevens. Ook kan het recht op inzage worden beperkt ter bescherming van rechten of vrijheden van anderen, met inbegrip van het zakengeheim of de intellectuele eigendom en met name aan het auteursrecht dat de software beschermt. 

De UM heeft het recht je te verzoeken om te preciseren op welke informatie of welke verwerkingsactiviteiten het verzoek tot inzage betrekking heeft.

Recht op rectificatie 
Als blijkt dat de persoonsgegevens die de UM van jou verwerkt onjuist zijn, dan heb jij het recht deze persoonsgegevens te laten rectificeren. Als blijkt dat de persoonsgegevens die de UM van jou verwerkt onvolledig zijn, dan heb jij het recht om deze persoonsgegevens aan te laten vullen. 

Recht op gegevenswissing
Je hebt het recht om persoonsgegevens die de UM van jou verwerkt te laten wissen, maar enkel in de volgende gevallen:

  •  Je persoonsgegevens zijn niet meer nodig voor het doel waarvoor ze zijn verwerkt; 
  • Je hebt je toestemming ingetrokken en de UM heeft geen andere verwerkingsgrond om jouw persoonsgegevens te blijven verwerken; 
  • Je hebt bezwaar gemaakt tegen de verwerking en de UM heeft geen dwingende gerechtvaardigde gronden om jouw persoonsgegevens te blijven verwerken; 
  • Er is aangetoond dat jouw persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt; 
  • Er is een wettelijke plicht om jouw persoonsgegevens te wissen. 

 

Je hebt in ieder geval niet het recht op gegevenswissing in de volgende gevallen: 

  • De verwerking van je persoonsgegevens is nodig voor het uitoefenen van het recht op vrijheid van meningsuiting en informatie; 
  • De UM moet je persoonsgegevens verwerken in het kader van een wettelijke plicht en/of een taak van algemeen belang; 
  • De verwerking van je persoonsgegevens is nodig om redenen van algemeen belang op het gebied van volksgezondheid. 
  • De verwerking van je persoonsgegevens is nodig met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk onderzoek of statistische doeleinden en het behalen van deze doeleinden door gegevenswissing onmogelijk dreigt te worden of ernstig in het gedrang komt; 
  • De UM heeft je persoonsgegevens nodig voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering. 

 

Recht op beperking van de verwerking Je hebt het recht om de verwerking van je persoonsgegevens (tijdelijk) door de UM te stoppen, zonder dat deze persoonsgegevens worden gewist. Dit recht heb je enkel in de volgende gevallen: 

  • Je betwist de juistheid van de persoonsgegevens die de UM verwerkt; 
  • De verwerking is onrechtmatig, maar je wilt niet dat de persoonsgegevens worden gewist; 
  • De UM heeft de persoonsgegevens niet meer nodig, maar jij hebt ze wel nog nodig voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering; 
  • Je hebt bezwaar gemaakt tegen de verwerking door de UM en wacht op het antwoord van de UM. 

 

Als de verwerking is beperkt blijven je persoonsgegevens opgeslagen bij de UM. De UM zal persoonsgegevens waarvan de verwerking is beperkt enkel verwerken: 

  • met jouw toestemming; 
  • voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering; 
  • voor de bescherming van de rechten van anderen; of
  • om gewichtige redenen van algemeen belang. 

 

Recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens 
Wanneer persoonsgegevens worden verwerkt op basis van jouw toestemming of voor de uitvoering van een overeenkomst heb jij het recht deze persoonsgegevens te laten overdragen aan een andere partij. Het moet in dat geval gaan om digitale verwerking. De overdracht mag bovendien geen inbreuk maken op de rechten van anderen. 

Recht van bezwaar
Als de UM jouw persoonsgegevens verwerkt op basis van een taak van algemeen belang of op basis van haar gerechtvaardigd belang, dan mag jij hiertegen bezwaar maken. De UM maakt dan opnieuw een belangenafweging. Als uit die belangenafweging blijkt dat de UM dwingende, gerechtvaardigde gronden heeft om je persoonsgegevens te blijven verwerken, wordt jouw bezwaar afgewezen. 

Hetzelfde geldt als jouw persoonsgegevens noodzakelijk zijn voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering. 

Recht om niet onderworpen te worden aan geautomatiseerde individuele besluitvorming, waaronder profilering 
De UM maakt in principe geen besluiten uitsluitend gebaseerd op geautomatiseerde individuele besluitvorming, waaronder profilering. Een uitzondering is een automatische blokkade van ICT-faciliteiten in het geval de integriteit en veiligheid van deze faciliteiten in het geding is. In zo’n geval zal zo spoedig mogelijk samen met jou naar een oplossing worden gezocht. 

Recht om toestemming in te trekken Wanneer je persoonsgegevens worden verwerkt op basis van jouw toestemming, dan heb je altijd het recht deze toestemming in te trekken. De intrekking van je toestemming heeft geen terugwerkende kracht. 

Klachten
Wanneer je een klacht hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens door de UM, kun je hierover contact opnemen met de UM via onderstaande contactgegevens. 

Universiteit Maastricht 
T.a.v. Functionaris voor gegevensbescherming 
Postbus 616 
6200 MD Maastricht 
privacy@maastrichtuniversity.nl 

Je kunt de functionaris voor gegevensbescherming van de UM bovendien rechtstreeks bereiken via fg@maastrichtuniversity.nl.

Je hebt daarnaast het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens kun je lezen hoe je dat moet doen. 

Wijzigingen van de privacyverklaring 
Deze privacyverklaring wordt van tijd tot tijd bijgewerkt om te zorgen dat deze actueel te houden. Als er sprake is van grote wijzigingen word je hierover geïnformeerd. 

Specifieke privacyverklaringen