Vier moderne leerprincipes van PGO

Wat bedoelen we daar precies mee?

Constructief onderwijs
Leren moet een actief proces zijn, waarin je kennis opdoet vanuit jouw ervaringen en interacties met de omgeving. Dat betekent dat je aangemoedigd wordt om te bedenken wat je al weet en leert om nieuwe informatie hiermee te linken. Op deze manier ga je de materie echt begrijpen, een gefundeerde eigen mening vormen en nieuwe kennis opdoen, in plaats van alleen dingen uit je hoofd te leren. Je merkt dat je de stof beter onthoudt.

Zelfgestuurd onderwijs
Je stuurt je eigen leerproces door het te plannen, te monitoren en te evalueren. Docenten en tutoren faciliteren dat leerproces, maar de studenten zijn de motor. Op deze manier leer je je eigen leerproces te sturen op een motiverende en effectieve manier. Je kunt op deze manier je leven lang doorleren.

MSP - Problem-Based Learning

Gezamenlijk leren
Je wordt gestimuleerd om van anderen te leren en met hen te sparren. Je gaat materie beter begrijpen door er met elkaar over van gedachten te wisselen en feedback te geven. Leren is geen individueel iets; je bent er samen verantwoordelijk voor.

Leren in een relevante context
Je leert aan de hand van relevante en reële casussen, die iets betekenen in de samenleving van nu. Zo leer je hoe je een breed scala van onderwerpen kunt aanpakken en met name hoe je de overstap van theorie naar praktijk kunt maken.

Tutorial