Meer betrokken dankzij Probleemgestuurd Onderwijs
Aan de Universiteit Maastricht (UM) geven we er niet alleen om wat je leert, maar ook hoe je leert. Hier maak je deel uit van een interactieve en betekenisvolle leerervaring die Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) wordt genoemd. Het grootste deel van je onderwijs vindt plaats in groepen van 10 tot 15 studenten, dus je bent niet zomaar een gezicht in een overvolle collegezaal.
Het werken in kleine teams maakt het makkelijker om contact te leggen met andere studenten en elkaars leerproces te stimuleren. Door teamwerk en opdrachten ga je actief met kennis aan de slag en wissel je ideeën uit. Deze samenwerkingsomgeving stelt je in staat om dingen vanuit meerdere perspectieven te bekijken, waardoor je de leerstof beter begrijpt en creatieve, goed onderbouwde oplossingen kunt bedenken.
Ons toegewijde onderwijspersoneel is hierin een facilitator en biedt begeleiding waar nodig, maar jouw nieuwsgierigheid en verbeelding leiden de weg.
Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) leert je om proactief en ruimdenkend te zijn. Je ontwikkelt vaardigheden in kritisch denken, effectieve communicatie, time management, teamwerk en probleemoplossend denken; precies waar werkgevers naar op zoek zijn.
Jij zit in de bestuurdersstoel
Aan de UM leer je actief. Je gaat niet achteroverleunen en aantekeningen maken. Jouw vragen en nieuwsgierigheid sturen het leerproces. Je krijgt actuele problemen of casussen voorgelegd en samen met je medestudenten bepaal je welke aanpak je wilt volgen om die op te lossen en wat je daarbij moet leren. Dit helpt je om de leerstof echt te begrijpen, in plaats van alleen maar feiten uit je hoofd te leren.
Leervormen kunnen verschillen afhankelijk van het programma dat je kiest. Maar je hebt veel vrijheid om je studietijd in te richten. Dit vereist zelfdiscipline en kan soms een uitdaging zijn, maar onze docenten staan altijd voor je klaar met feedback en regelmatige beoordelingen om ervoor te zorgen dat je op schema blijft.

Je maakt deel uit van een samenwerkende, internationale gemeenschap
Aan de UM maak je deel uit van een hechte, internationale gemeenschap. Door samen te werken leer je van elkaars verschillende perspectieven. Je stimuleert en daagt elkaar uit om anders te denken en met oplossingen te komen waar je zelf misschien nooit aan had gedacht. Dit zorgt voor een unieke en boeiende leerervaring. Onze docenten zijn niet alleen experts in wat ze doen, maar ze zijn ook benaderbaar en ondersteunend, en coachen je bij het ontdekken van je eigen pad en het je eigen maken van de kennis. Deze nauwe interactie met medestudenten en docenten creëert een echt saamhorigheidsgevoel en helpt je om je thuis te voelen aan de UM.

Je ontdekt meer over jezelf en de wereld om je heen
Studeren aan de UM betekent uitdagingen aangaan die aanzetten tot reflectie en creativiteit. Het uitgangspunt is altijd een actueel probleem of uitdaging waar we vandaag de dag in de samenleving mee te maken hebben. Je leert kijken naar wat je al weet, identificeert wat je nog moet leren en legt verbanden tussen ideeën die kunnen helpen het probleem op te lossen. Je verkent nieuwe benaderingen en ontwikkelt samen unieke oplossingen, waarbij je meer ontdekt over jezelf en de wereld om je heen. Door aan authentieke problemen te werken, zie je ook de werkelijke impact van wat je leert. Dit opent je ogen voor je bredere verantwoordelijkheid voor de maatschappij en je rol als wereldburger.

Het verkennen waard
Ontdek onze programma's
Bekijk onze programma's en ontdek hoe PGO wordt toegepast in het programma van jouw keuze:

Chat met een bachelorstudent
Wie kan je beter helpen om meer te weten te komen over PGO en een bacheloropleiding te kiezen dan een huidige UM-student? Maak contact via chat of social media zodat zij hun inzichten met je kunnen delen.

PGO innoveren
Bij de UM hebben we PGO naar Europa gebracht en we integreren deze aanpak al tientallen jaren. Lees meer:
- Probleemgestuurd Onderwijs
- Internationale leeromgeving
- Wereldwijd burgerschapsonderwijs
We innoveren onze onderwijspraktijken voortdurend via EDLAB, ons centrum voor onderwijs en leren.

Neem contact met ons op
We beantwoorden graag al je vragen over studeren aan de UM.
join-us@maastrichtuniversity.nl
Facebook
Instagram
Veelgestelde vragen over PGO
Wat is PGO precies?
PGO is een onderwijsmethode waarbij je in kleine groepen samenwerkt aan het oplossen van uitdagingen die we tegenkomen in de echte wereld. In plaats van alleen maar college te volgen, ga je zelf actief aan de slag door te discussiëren, te onderzoeken en je bevindingen te presenteren. Het is een praktijkgerichte en interactieve methode die je vanaf dag één helpt te denken als een professional.
Waarom werkt de Universiteit Maastricht met PGO?
Omdat het werkt! Je kunt beter leren wanneer je actief betrokken bent, je nieuwsgierig opstelt en je bezighoudt met uitdagingen die je ziet in de echte wereld. Dankzij PGO leer je skills die werkgevers graag zien, zoals samenwerken, communicatie en kritisch denken.
Heb ik nog wel college?
Ja, maar minder dan in andere onderwijsvormen. De meeste tijd breng je door in kleine onderwijsgroepen van 10-12 studenten. Daarnaast volg je enkele colleges, trainingen en workshops, en doe je aan zelfstudie.
Hoeveel groepswerk moet ik doen?
Je hebt wekelijks onderwijsgroepen (ongeveer 4-6 uur) waar je samenwerkt om vraagstukken te analyseren, onderzoek te leren en samen te formuleren wat je hebt geleerd. Daarnaast spendeer je ongeveer 20 tot 25 uur per week aan zelfstudie en andere activiteiten, zoals colleges en trainingen.
Moet ik heel zelfverzekerd zijn om mee te kunnen doen?
Helemaal niet. Je kunt meedoen en bijdragen op je eigen tempo. De tutor zorgt ervoor dat ieders stem wordt gehoord. Iedereen draagt bij in zijn of haar eigen tempo, en je tutor zorgt ervoor dat alle stemmen gehoord worden. Na verloop van tijd zal je je steeds comfortabeler voelen om in groepen te spreken – dat is onderdeel van het leerproces.
Hoe ziet een ‘onderwijsgroep’ eruit?
Het is een sessie van twee uur waarin je met je tutor en de groep een casus of probleem bespreekt. Samen houden jullie brainstormsessies, bepalen jullie de leerdoelen die je gaat onderzoeken voor de volgende bijeenkomst.
Hoeveel zelfstudie is er?
Je zult wekelijks behoorlijk wat tijd besteden aan onderzoek doen, lezen en je voorbereiden op de groepsdiscussies – meestal meer dan bij traditioneel, hoorcollege-gericht leren. Dit helpt je om het maximale uit je werkgroepen te halen en de leerstof echt te begrijpen.
Welke vaardigheden ontwikkel ik met PGO?
Je wordt beter in het bedenken van oplossingen, kritisch denken, samenwerken en
timemanagement. Ook verbeter je je onderzoeksvaardigheden, communicatie en aanpassingsvermogen. Al deze skills zijn essentieel in elke loopbaan.
Wat kan een uitdaging zijn bij PGO?
Je moet zelf het initiatief nemen: niemand geeft je de antwoorden op een presenteerblaadje. In het begin kan het overweldigend zijn om je eigen leerproces zelf in de hand te hebben, maar juist hierdoor word je zelfstandiger, beter georganiseerd en zelfverzekerder.
Is PGO moeilijker dan ‘gewoon’ leren?
Het is anders. Je moet meer verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerproces, maar je onthoudt ook meer omdat je er actief bij betrokken bent.
Hoe wordt mijn vooruitgang beoordeeld?
Door middel van tentamens, presentaties, essays en deelname aan werkgroepen. Je tutor geeft ook feedback op je samenwerking en voorbereiding. In sommige programma’s word je daarnaast beoordeeld via een portfolio waarin je werk, reflecties en voortgang in de loop van de tijd worden verzameld.