Universiteit Maastricht stelt twee Elverding leerstoelen in

Het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht stelt per 1 januari 2019 twee leerstoelen in ter ere van voormalig DSM-topman Peter Elverding. Hiermee wordt zijn bijdrage aan de sociaaleconomische ontwikkeling van Nederland levend gehouden. Het unieke van de Elverding leerstoelen is de combinatie van ondernemingsrecht en economie (in het bijzonder ondernemingsfinanciering). Deze komt tot uitdrukking in de nauwe samenwerking tussen de leerstoelhouders Prof. dr. Mieke Olaerts van de Faculty of Law en Prof. dr. Rob Bauer van de School of Business and Economics. De leerstoelen worden gefinancierd door het bedrijfsleven.

Langetermijndoelen
De Elverding leerstoelen helpen bedrijven en Europese overheden met innovatieve ideeën bij de manier waarop bedrijven beter tot langetermijnbeslissingen kunnen komen. Langetermijnbeslissingen maken innovaties van producten en diensten mogelijk, zorgen voor werkgelegenheid en dragen bij aan welvaart en een duurzame samenleving. Bedrijven die werken met langetermijndoelen zijn beter in staat om veel belangrijke maatschappelijke problemen, zoals de energietransitie en andere zaken waar de ‘gele hesjes’ tegen ageren, op te lossen. Veel bedrijven staan echter onder druk om zoveel mogelijk winst op de korte termijn te realiseren. Dat komt door de invloed van aandeelhouders of eigenaars en door intern veel ruimte te bieden voor bonussen voor kortetermijnwinstgevendheid. Daarmee kunnen langetermijndoelen op de tocht komen te staan.

Op 19 maart 2019 van 20.00 – 22.00 uur organiseert Studium Generale een speciale bijeenkomst over dit onderwerp. Publiek kan dan haar visie geven