21 jun
13:00

Online Promotie dhr. Toygar T. Kerman

Promotor: prof.dr. J.J. Herings

Co-promotor: Prof.dr. D. Karos, University of Bielefeld

Trefwoorden: Bayesiaanse overreding, swing voter's curse, netwerken, stemmen, induceerbare verdelingen, informativiteit

"Bayesian Persuasion: Elections and Informativeness of Beliefs"

Dit proefschrift richt zich voornamelijk op situaties waarin een zender (bijv. een zittende partij) communiceert met meerdere ontvangers (bijv. kiezers) om hen over te halen voor een voorstel te stemmen. Wij richten ons op het perspectief van de zender en analyseren hoe de zender de kans op uitvoering van het voorstel kan vergroten. Het eerste hoofdstuk gaat over een dergelijke situatie, waarin het voorstel ofwel "goed" ofwel "slecht" is voor de samenleving. Terwijl de zender er alleen om geeft het voorstel erdoor te krijgen, willen de ontvangers alleen dat het voorstel erdoor komt als het goed is voor de samenleving (bv. een farmaceutisch bedrijf dat een goedkeuring van de FDA probeert te krijgen). De studie karakteriseert het evenwicht waarin oprecht stemmen optimaal is voor elke kiezer. Het onderzoek gaat in op een veelgehoorde kritiek op dergelijke communicatiemodellen en gaat ervan uit dat ontvangers niet alleen met de afzender communiceren, maar ook onderling. Aangezien de uitbetaling van de zender in dergelijke modellen vaak afhangt van de overtuigingen van de ontvangers, wordt in het laatste hoofdstuk geen aandacht besteed aan verkiezingen, maar aan de "haalbare" overtuigingen van de ontvangers, alsook aan de informativiteit van communicatieprotocollen die deze overtuigingen induceren.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook