Discussie workshop

Hebben we een gemeenschappelijk Europees leger nodig?

Wij zijn BridgeEurope Maastricht, de lokale afdeling van een internationale NGO, gerund door studenten en jongeren voor studenten en jongeren. De laatste tijd wordt er steeds meer gediscussieerd over een gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid in de EU. Daaronder vallen ook voorstellen voor een gemeenschappelijk Europees leger.

Om een bijdrage te leveren aan de meningsvorming over dit onderwerp, organiseren wij een discussiebijeenkomst die verloopt als een sessie van de Europese Raad. In deze simulatie mogen alle deelnemers hun standpunten laten horen als vertegenwoordigers van de verschillende Europese lidstaten.

Laat je stem horen en doe mee. De voertaal is Engels.

Dit evenement is bedoeld voor iedereen die hun visie op de toekomst van Europa wil delen en kennis wil maken met actieve jonge Europeanen.

In het kort:

Het debat gaat over een voorstel voor een gemeenschappelijk Europees leger. Daaronder valt een breed scala van onderwerpen, zoals recht, economie, internationale betrekkingen, militaire capaciteit, morele normen.

Op basis van dit voorstel wordt een plenaire discussie gehouden waarin de deelnemers een staat mogen vertegenwoordigen waarvan het standpunt overeenkomt met hun eigen ideeën over het onderwerp. Zo worden Duitsland en Frankrijk vertegenwoordigd door personen die voorstander zijn van een gemeenschappelijk Europees leger. Het standpunt van Oostenrijk en Finland wordt naar voren gebracht door neutrale deelnemers en Ierland en Polen worden vertegenwoordigd door deelnemers die tegen een gemeenschappelijk Europees leger zijn.

Het debat zal doelgericht, resultaatgericht en constructief zijn, zodat iedereen verder komt en dus iets heeft aan het delen van standpunten.

Meer events