Promotie Guillaume Carey
Promotores: Prof. Dr. Albert F.G. Leentjens, Prof. Dr. Kathy Dujardin
Co-promotor: Dr. Mark L. Kuijf
Trefwoorden: Parkinson’s disease; angst; MRI; angstcircuit
"Imaging Anxiety in Parkinson's Disease"
Angst bij de ziekte van Parkinson (ZP) is een veelvoorkomend en invaliderend symptoom. Hoewel het een onderwerp van groot belang is voor zowel patiënten als clinici, is er weinig bekend over de onderliggende mechanismen. Het doel van dit proefschrift is om de mechanismen van ZP-gerelateerde angst te identificeren met behulp van multimodale hersen-MRI.
Allereerst is een systematisch overzicht gemaakt van neuro-imaging van angst bij ZP om de eerste hypothesen te genereren. Vervolgens laat dit proefschrift met behulp van verschillende methoden van hersen-MRI zien dat structurele en functionele veranderingen binnen twee specifieke hersencircuits mogelijk geassocieerd zijn met ZP-gerelateerde angst. Het angstcircuit, dat betrokken is bij de verwerking van angst en de regulatie ervan, zou overgeactiveerd zijn. Terwijl de limbische lus van het cortico-striato-thalamo-corticale dopaminerge circuit, dat betrokken is bij de cognitieve regulatie van emoties, zou ondergeactiveerd zijn. Deze disbalans zou de angst bij ZP-patiënten kunnen verergeren.
Dit proefschrift pleit ook voor het gebruik van niet-farmacologische behandelingen voor ZP-gerelateerde angst. Het toont aan dat deze disbalans vermindert na cognitieve gedragstherapie.
Vervolgonderzoek met behulp van hoge-resolutie 7-tesla MRI zal helpen om deze specifieke mechanismen beter te doorgronden en zo de behandeling van dit symptoom te verbeteren.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
11 feb13:00
- PhD Defence
Promotie Merle Rosan Schene
"Physical performance, fall risk and bone quality in patients with a recent fracture"
-
11 feb16:00
- PhD Defence
Promotie Mariana Arreguín Campos
"Enhancing Mechanical Properties and Processability through Architectural Differences in PEG-Based Hydrogels"
-
12 feb13:00
- PhD Defence
Promotie Esther Margaretha Antonia Geurts
"Have a little faith: Validating student voices in vocational education"