FASoS MA Studente op GLOBALCIT Conferentie

Mira Seyfettinoglu, studente Research Master European Studies, presenteerde het eerste deel van haar thesis tijdens de GLOBALCIT Conferentie ‘The Value of Citizenship for Individuals and States‘. De conferentie werd gehouden op 21 en 22 November 2019 in Florence (European University Institute).

Mira's thesis richt zich op de wereldwijde trends van burger beleggingsregelingen tussen 1980 en 2018. In haar paper identificeert ze hoeveel staten "citizenship-for-sale" programma's hebben en voert ze statistisch onderzoek uit naar de kenmerken van staten die dergelijke regelingen invoeren.

In haar thesis identificeert ze hoeveel staten ‘citizenship-for-sale programma's hebben. Ze doet tevens onderzoek naar de kenmerken van staten die dergelijke regelingen invoeren. Mira gebruikt een nieuwe wereldwijde en longitudinale dataset die voortbouwt op onderzoek dat is gedaan in het kader van het Honours Seminar onder leiding van professor Maarten Vink (academisch jaar 2018/2019), waarin het burgerschap van investeerders werd onderzocht. Mira voert momenteel een onderzoeksstage uit bij het Max-Planck-Instituut in Göttingen, waar ze samenwerkt met professor Ayelet Shachar, een wereldwijd erkende expert op het gebied van burgerschapsstudies.
Het Global Citizenship Observatory (GLOBALCIT) is een webplatform dat deel uitmaakt van het Global Governance Program van het Robert Schuman Center for Advanced Studies aan het European University Institute, mede onder leiding van Rainer Bauböck, Jo Shaw en Maarten Vink. GLOBALCIT biedt gebruikersvriendelijke en open toegang tot een belangrijke wereldwijde verzameling van gegevens en analyses over burgerschapswetten. De GLOBALCIT-conferentie van dit jaar organiseerde wetenschappers uit de vergelijkende politieke wetenschappen, normatieve politieke theorie, rechten en geschiedenis.

• De eerste lichting van de bacheloropleiding Global Studies is afgestudeerd. Gaia Gazzara en Vincent Tadday vertellen over het transdisciplinaire karakter van de opleiding en blikken terug op hoe het was om jezelf uitdagen en dingen vanuit andere invalshoeken te bekijken.

• Het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility / ITEM is per februari 2017 op zoek naar versterking van haar team in de vorm van:  Stagiaire communicatie; Stagiaire 'Event organizer ITEM'; Stagiaire (1.0 fte) (Monitoring Service Grensoverschrijdende...