De democratische burger van de toekomst is de student van nu

Het politieke debat verruwt, men is niet meer in staat compromissen te sluiten en er is steeds minder animo om de grote maatschappelijke problemen aan te pakken. Teun Dekker ziet het gebeuren en maakt zich zorgen. Hij is Professor of Liberal Arts and Sciences Education bij het University College Maastricht (UCM) en houdt zich bezig met de vraag hoe we onze studenten optimaal kunnen opleiden om later als volwaardige, democratische burgers mee kunnen werken het oplossen van de problemen in onze maatschappij.

Volgens Dekker is het onderwijsmodel van Liberal Arts & Sciences een inspiratiebron voor andere onderwijsinstellingen die zoeken naar manieren om studenten een brede, stevige basis te geven als democratisch burger van de toekomst.

”Het interdisciplinaire programma, soms onterecht verguisd als ‘te breed’ en dus nietszeggend, biedt juist ruimte om te leren omgaan met verschillende perspectieven. Dat hebben studenten nodig om later met allerlei mensen samen maatschappelijke problemen op te lossen en compromissen te sluiten. En dat is de essentie van democratie”, aldus Dekker.

“LAS studenten worden opgeleid met een groot gevoel voor gemeenschapszin. Dat helpt bij het vergroten van hun verantwoordelijkheidsbesef en solidariteit. Verder leren de studenten door het bestuderen van allerlei maatschappelijke vraagstukken om via democratische discussie, niet via strijd, samen te zoeken naar de beste oplossingen.”

Zeven democratische deugden

Dekkers nieuwste boek “Seven Democratic Virtues of Liberal Education - A Student-Inspired Agenda for Teaching Civic Virtue in European Universities” is onlangs verschenen en gratis beschikbaar via open access.

Voor dit boek interviewde hij Liberal Arts and Sciences studenten uit heel Europa. Dekker hoopt dat zijn boek bijdraagt aan het bewustzijn onder wetenschappers, onderwijsdeskundigen, politici, en gewone burgers dat onderwijsinstellingen pedagogisch én maatschappelijk een belangrijke taak hebben die verder gaat dan sec kennisdelen en studenten opleiden voor de arbeidsmarkt.

Klik hier voor het UM achtergrondinterview bij gelegenheid van Teun Dekker’s oratie.

Teun Dekker - Seven Democratic Virtues of Liberal Education